خبرگزاری کار ایران

زارعی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

جریان‌های مقاومت فلسطین وارد فاز تهاجمی شده‌اند/ انفعال نهادهای بین‌المللی و کشورهای عربی، اسرائیل را وارد بحران می‌کند

asdasd
کد خبر : ۶۲۸۳۸۲

نادیده گرفتن حقوق فلسطینی‌ها توسط نهادهای بین‌المللی و کشورهای عربی در امتداد سرکوب توسط اسرائیل موجب شد تا مقاومت فلسطین خود دست به کار شود.

«سعدالله زارعی» کارشناس مسائل بین‌الملل در تشریح ابعاد و دلایل حملات موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیست‌نشین در اطراف غزه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اساس این حملات را باید مدلی جدیدی از پاسخگویی به حملات رژیم صهیونیستی به غزه و کشتار مردم در راهپیمایی بازگشت دانست؛ این وضعیت نشان می‌دهد که یک تغییر اساسی در مواجهه با اسرائیل پدیدار شده که انتفاضه بازگشت را باید قلب این مساله دانست. حملات روز گذشته نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها و جریان‌های مقاومت حاضر در سرزمین‌های اشغالی ابتکار عمل به خرج داده و از حالت تدافعی به وضعیت هجومی روی آورده‌اند. بخش عمده این حملات را باید متوجه سکوت جامعه جهانی و کشورهای عربی در احقاق حقوق فلسطینی‌ها دانست؛ چراکه طی سال‌های اخیر نه تنها محاصره غزه از بین نرفته بلکه قدس به عنوان قبله نخست به عنوان پایتخت اسرائیل شناخته شده که این به معنای نادیده گرفتن موجودیت فلسطین و مردمان این سرزمین است.

وی ادامه داد: حدود شش میلیون آواره فلسطینی وجود دارد که بخشی از آن در کشورهای همسایه و مابقی در اردوگاه‌هایی داخل سرزمین‌های اشغالی اسکان داده شده‌اند؛ این دقیقاً به این معناست که رژیم صهیونیستی قطعنامه‌های مجمع عمومی سازمان ملل که حق بازگشت را برای فلسطینی‌ها محفوظ دانسته است، نادیده می‌گیرد و همین موضوع باعث شده تا خشم فلسطینی‌ها به یکباره سر ریز شود. در این راستا باید دانست که غزه و کرانه باختری دو سرزمین جدا از یکدیگر هستند و ساکنان آنها حق تردد بین هر دو منطقه را دارند؛ اما غریب به ۱۱ سال است که غزه محاصره شده و ساکنان غزه نمی‌توانند برای دیدار خویشاوندان خود به کرانه باختری بروند. این وضعیت در مورد شهروندان کرانه باختری هم صدق می‌کند و یک محاصره دو جانبه اتفاق افتاده است.

این تحلیلگر مسائل اسرائیل در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام‌های سخت اسرائیل علیه غزه و مناطق اشغالی افزایش پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: همانگونه که پیش‌تر گفته شد نادیده گرفتن بخش اعظمی از حقوق فلسطینی‌ها موجب ایجاد خیزش شده است. مساله این است که سرکوب فلسطینی‌ها و بمباران غزه در طول ۷۰ سال اخیر (مبداء ۱۹۰۵) وجود داشته و موضوع جدیدی نیست. یعنی ما شاهد ادامه یک سناریوی کهنه هستیم اما قید زمان در این خصوص باعث شده تا اهمیت آن دو چندان شود؛ چراکه در وضعیت فعلی سفارت آمریکا به قدس انتقال پیدا کرده است. از جهتی دیگر، شهدای فلسطینی و افزایش حجم آن مساله‌ای است که موجب شده تا احساسات آنها قلیان کند و دست به پاسخگویی سخت بزنند.

وی در پایان با بیان اینکه اسرائیل در وضعیت فعلی دچار ضعف پنهان شده است، تصریح کرد: اگر نیمی از دو میلیون شهروند غزه تصمیم بگیرند که به سمت مرزهای محاصره شده خود هجوم ببرند و خواستار برقراری ارتباط با کرانه باختری باشند، اسرائیل در مقابل چگونه قادر به پاسخگویی خواهد بود؟ در طول ۱۱ سال گذشته اسرائیل از طریق محمود عباس به عنوان رئیس تشکیلات خودگردان توانسته غزه را آرام نگه دارد؛ حتی اخیراً که بحث کمبود منابع مالی برای پرداخت حقوق‌های عقب افتاده کارمندان غزه در میان بود، اسرائیل برای آنکه بتواند این وضعیت را مدیریت کند و تبدیل به بحران نشود حجم زیادی از مبالغ را توسط محمود عباس به بدنه غزه تزریق کرد. تمامی این وضعیت نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی در یک عقب‌نشینی پنهان قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز