خبرگزاری کار ایران

نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه:

چنانچه پیروز شوم، آنکارا از ناتو خارج خواهد شد

asdasd
کد خبر : ۶۲۵۱۶۹

نامزد ریاست‌جمهوری ترکیه گفت که واشنگتن به آنکارا فشار می‌آورد تا از همکاری‌هایش با روسیه و ایران در سوریه بکاهد.

به گزارش ایلنا به نقل از اسپوتنیک، «دوغو پرینچک»، نامزد حزب چپ‌گرای «وطن» در انتخابات ریاست‌جمهوری ترکیه، در گفت‌وگو با اسپوتنیک از روابط پرتنش این کشور با سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، سیاست داخلی آنکارا و احتمال همکاری با روسیه سخن گفت.

پرینچک گفت: «گرچه ترکیه عضوی از پیمان آتلانتیک شمالی است، اما ناتو آنکارا را دشمن خود می‌داند... ترکیه از پیمان ناتو خارج خواهد شد، نیروی هوایی آمریکا از پایگاه اینجرلیک بیرون خواهند رفت، این پایگاه تحت کنترل ارتش ترکیه قرار می‌گیرد و نظامیان آمریکا هیچ‌گونه حضوری در ترکیه نخواهد داشت.»

این سیاستمدار به سیاست‌گذاری‌های ناتو در رابطه با «مصطفی کمال آتاتورک»، نخستین رئیس‌جمهوری ترکیه و همینطور «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهوری فعلی این کشور، اشاره کرد که از نظر این سازمان دشمن تلقی می‌شوند. پرینچک حمایت آمریکا از گروه‌های شبه‌نظامی کرد را دلیلی دیگر برای خروج ترکیه از ناتو دانست. 

این نامزد ریاست‌جمهوری اضافه کرد که واشنگتن به آنکارا فشار می‌آورد تا از همکاری‌هایش با روسیه و ایران در سوریه بکاهد. 

پرینچک گفت: «ایالات متحده آمریکا شکست خواهد خورد، چراکه چرخش ترکیه به سوی منطقه آتلانتیک از حالا دیگر ناممکن است. جایگاه حقیقی ترکیه در منطقه اروسیا و در کنار روسیه، ایران، چین، هند و دولت‌های آسیای مرکزی است.»

ترکیه از سال ۱۹۵۲ عضو ناتو است. با این حال، در سال‌های اخیر تنش میان آنکارا و دیگر اعضای این پیمان، به‌ویژه واشنگتن، به همراه اختلاف‌های سیاسی دیگر شدت گرفته است.     

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز