خبرگزاری کار ایران

«هافینگتن پست» گزارش داد:

آغاز زودهنگام فعالیت مشاور امنیت ملی آمریکا/ ترامپ با سبیل بزرگ بولتون مشکل داشت

asdasd
کد خبر : ۶۱۰۶۴۷

سومین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی سمت جدید خود را شروع می‌کند که معاون او چند روز پیش از سمت خود استعفا داد.

به گزارش ایلنا به نقل از هافینگتن پست، «جان بولتون»، سیاست‌مدار جمهوری‌خواه آمریکایی، نخستین روز کاری خود را به‌عنوان سومین مشاور امنیت ملی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری آمریکا، کمی زودتر از زمان‌بندی آغاز کرد. بولتون در حالی کار خود را شروع می‌کند که معاون پیشین او، که متهم به «افشاگری» آشکار بود، چند روز پیش از سمت خود استعفا داد.

«مایکل آنتون»، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، اعلام کرد که کار خود را ترک خواهد کرد و در عوض در یک کالج کوچک مسیحی به سخنرانی و دبیری خواهد پرداخت. او یک روز پیش از آن‌که بولتون به ریاست شورا برسد، این تصمیم را اعلام کرد. 

به گفته یک جمهوری‌خواه نزدیک به کاخ سفید، بولتون در جلسه شامی که هفته گذشته با ژنرال «هربرت ریموند مک‌مستر»، مشاور پیشین امنیت ملی ترامپ داشت، بر استعفای آنتون اصرار کرد. به گفته این منبع، انتظار می‌رود تغییرات دیگری نیز در راه باشد، چراکه بولتون بسیاری از کارکنان فعلی شورای امنیت ملی را کنار خواهد گذاشت تا کسانی را جایگزین‌شان کند که وفاداری بیشتری به او دارند. وی همچنین با این کار به یکی از اولویت‌های ترامپ جامه عمل خواهد پوشاند: پاک کردن شورای امنیت ملی از کسانی که ظن این می‌رود که اطلاعات کاخ سفید را به رسانه‌ها می‌دهند. 

به گفته این منبع، آنتون از قرار معلوم منبعی بود که در هفته‌های گذشته یکی از توهین‌آمیزترین افشاگری‌ها را برای ترامپ به همراه داشت: مدتی پیش، واشنگتن‌پست گزارش داد که مشاوران رئیس‌جمهوری به او هشدار دادند که به «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهوری روسیه، به خاطر پیروزی مجددش در انتخابات تبریک نگوید. بر اساس این خبر، مشاوران یادداشتی به ترامپ داده بودند رویش با حروف بزرگ نوشته شده بود: «تبریک نگو!» این یادداشت پیش از تماس تلفنی ترامپ با پوتین، که در انتخاباتی پیروز شده بود که بسیاری آن را غیرقانونی می‌دانند، به او داده شد. با این وجود، ترامپ به همتای سیاسی خود تبریک گفت. 

امکان دسترسی به آنتون برای اظهارنظر وجود نداشت. او به ایمیل‌هایی که به آدرس اینترنتی‌اش در کاخ سفید فرستاده شد و همچنین تماس‌های تلفنی پاسخی نداد. 

کاخ سفید درباره این‌که استعفای آنتون در اثر انتصاب بولتون صورت گرفته یا حتی این‌که او از سخنگوی شورای امنیت ملی خواسته بود که تا روز دوشنبه از سمت خود کناره بگیرد، ابراز تردید کرد. 

یک مقام رسمی کاخ سفید که خواست نامش فاش نشود، گفت که استعفای آنتون براساس این فرض «منطقی» صورت گرفته که بولتون می‌خواسته تیم مطلوب خود را به شورای امنیت ملی بیاورد. به گفته این مقام رسمی، آنتون ماه‌ها بود که به دنبال شغلی جدید بود، درست از زمانی که ترامپ عنوان کرد که از مک‌مستر رضایت ندارد. 

این مقام رسمی حتی با تاکید این خبر را رد کرد که آنتون از قضیه شرم‌آور «تبریک نگو» پرده برداشت و این اتهام را «کاملا نادرست» نامید.

بولتون ۶۹ ساله، سومین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا در ۱۵ ماه گذشته است. ژنرال «مایکل فلین»، نخستین مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری، یک ماه پس از تصدی پستش استعفا داد. او در پی تحقیقاتی که درباره دست داشتن احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ آغاز شد از سمت خود کناره گرفت. او اتهام‌ها در این زمینه را پذیرفته است.

مک‌مستر که بنا دارد در تابستان پیش رو از ارتش کناره بگیرد، یک سال در سمت خود باقی ماند، اما دیدگاه‌های سنتی او درباره سیاست خارجی و مخالفتش با توسعه‌گرایی روسیه در تضاد با دیدگاه ترامپ مبنی بر رویکرد دوستانه با پوتین قرار داشت. 

بولتون پیش‌تر برای تصدی پستی در دولت ترامپ درنظر گرفته شده بود، اما در نهایت به تیم ترامپ نپیوست. بنا به گزارش‌ها، یکی از دلایل این امر این بود که ترامپ از سیبیل بزرگ و پرپشت بولتون خوشش نمی‌آمد! بولتون از صاحب‌نظران طرفدار ترامپ در فاکس نیوز بود. رئیس‌جمهوری آمریکا به‌طور مرتب شکبه خبری «فاکس نیوز» را تماشا می‌کند و بسیاری از دیدگاه‌های سیاسی‌اش را از آن می‌گیرد.   

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز