خبرگزاری کار ایران

جریان‌سازی جدید علیه ارتش سوریه؛

دمشق: اتهام استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما کذب است

asdasd
کد خبر : ۶۰۹۷۵۸

خبرگزاری رسمی سوریه گزارش‌ها درباره حملات شمیایی این کشور به دوما واقع در غوطه شرقی دمشق را «جعلی» و تلاشی برای متوقف کردن پیشروی ارتش در این منطقه خوانده است.

به گزارش ایلنا، معارضان سوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌های غربی و عربی تصاویری جعلی از اجساد و قربانیان در شهر دوما در حومه دمشق منتشر کرده و مدعی شده‌اند که این افراد بامداد امروز- یکشنبه- در پی حملات شیمیایی ارتش سوریه به این منطقه جان‌شان را از دست داده‌اند.

گروه‌های امدادگر و پزشکی- وابسته به گروه‌های معارض- نیز اعلام کردند که صدها نفر بر اثر خفگی ناشی از یک حمله شیمیایی در دوما جان داده‌اند.

گروه موسوم به «کلاه سفیدها»، که در مناطق تحت کنترل شورشیان وظیفه امدادرسانی را برعهده دارند تصاویری منتشر کرده‌اند که اجساد بی‌جان را در زیرزمین‌ها نشان می‌دهد. آنها می‌گویند این قربانیان بر اثر استنشاق گازهای سمی جان داده‌اند.

بنابر گزارش این گروه‌های امدادی، احتمالا تعداد قربانیان افزایش خواهد یافت.

گروه‌های امدادی و رسانه‌های نزدیک به مخالفان دولت در غوطه آمارهای متفاوتی از تعداد کشته‌شدگان این حمله ادعایی گزارش کرده‌اند؛ در گزارش اولیه تعداد کشته‌شدگان ۱۵۰ نفر اعلام شده بود اما ساعتی بعد این تعداد به ۷۰ نفر کاهش یافت و همزمان یک رسانه مخالفان در دوما هشدار داده که ممکن آمار قربانیان با جستجو در زیرزمین‌های مسکونی اطراف محل واقعه افزایش یابد.

مرکز رسانه‌های معارضان مسلح در غوطه شرقی هم با انتشار گزارشی مدعی شده که بیش از یک‌هزار نفر در جریان این حمله ادعایی با گاز شیمیایی مسموم و دچار اختلالات تنفسی شده‌اند.

این رسانه معارضان می‌گوید یک هلی‌کوپتر دولتی این بمب را که حاوی گاز سمی سارین بوده را بر روی دوما رها کرده است.

در همین حال، دولت سوریه ادعای شکل‌گیری یک حمله شیمیایی را تکذیب کرده و آن را «ساختگی» دانسته است.

خبرگزاری رسمی سوریه( سانا) به نقل از یک منبع رسمی، تأکید کرد: حالتی از فروپاشی بر صفوف گروه تروریستی «جیش الاسلام» در شهر دوما در نتیجه پیشروی فزاینده و ضربات ارتش  سوریه حاکم شده است.

منبع مذکور تصریح کرد: رسانه‌های وابسته به گروه تروریستی «جیش‌الاسلام» ادعای جعلی درباره استفاده ارتش سوریه از سلاح شیمیایی به منظور جلوگیری از پیشروی ارتش را منتشر می‌کنند.

وزارت خارجه آمریکا هم در بیانیه‌ای اعلام کرده که مشغول بررسی گزارش‌ها در این‌باره است و همزمان روسیه را که دوشادوش دولت سوریه قرار گرفته را مسئول هرگونه جنایت و حمله شیمیایی ادعایی دانسته است.

دوما آخرین نقطه از منطقه غوطه در حومه دمشق است که در دست شورشیان مسلح قرار دارد اما مدت‌هاست که ارتش سوریه ین شهر را محاصره نظامی کرده است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز