خبرگزاری کار ایران

مون: خلع سلاح هسته‌ای، هدف ماست/ پیونگ‌یانگ: تسلیحات ما آمریکا را هدف قرار می‌دهد

asdasd
کد خبر : ۵۸۰۴۶۸

کره‌شمالی تأکید کرد که در خصوص مساله تسلیحات هسته‌ای خود، با کره‌جنوبی مذاکره نمی‌کند؛ زیرا این نوع سلاح صرفا ایالات متحده را هدف قرار داده است نه کشورهای دیگر را.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، کره‌شمالی در پایان نخستین دور از مذاکرات رسمی با کره‌‌جنوبی، اعلام کرد که هرگز درباره تسلیحات هسته‌ای خود مذاکره نخواهد کرد.

نخستین دور از مذاکرات رسمی میان دو کره، که از دو سال پیش متوقف شده بود، صبح روز گذشته برگزار شد. در بیانیه پایانی این نشست که ۱۱ ساعت طول کشید، طرفین درباره انجام مذاکرات نظامی توافق کردند.

مقام‌های کره‌شمالی و کره‌‌جنوبی اعلام کردند که بر سر انجام مذاکرات برای حل اختلافات و جلوگیری از وقوع درگیری‌های احتمالی توافق شده است.

«ری‌ سون‌ گوین» رئیس هیات مذاکره‌کننده کره‌شمالی گفت: «تمامی تسلیحات ما، از جمله بمب‌های اتمی، هیدروژنی و موشک‌های بالستیک صرفا ایالات متحده را هدف قرار داده‌اند نه برادران‌مان (در سئول) یا چین یا روسیه را.»

ری، که ریاست کمیته اتحاد مسالمت‌آمیز با سئول را بر عهده دارد، گفت: «این مساله مشکلی بین کره‌شمالی و کره‌جنوبی نیست و مطرح‌ کردن آن پیامدهای منفی دارد و دستاوردهای حاصل‌شده در مذاکرات امروز را نابود می‌کند.»

از سوی دیگر، وزیر اتحاد در کره‌‌جنوبی در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که کشورش به بهبود روابط میان دو کره و اجرای مجموعه گام‌های مورد توافقِ طرفین تأکید دارد؛ چرا که این وضعیت مسیر را برای گفت‌وگو درباره دستیابی به راه‌حلی «ریشه‌ای» برای مساله هسته‌ای در آینده هموار می‌کند.

 همزمان با پایان یافتن این دور از مذاکرات پیونگ‌یانگ و سئول، «مون جائه این» رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی از تمایل خود برای گفت‌وگو با «کیم‌جونگ اون» رهبر کره‌شمالی خبر داده است.

مون همچنین گفت که خلع سلاح هسته‌ای کره‌شمالی «راهی برای رسیدن به صلح است و این، هدف ماست.»

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز