خبرگزاری کار ایران

القدس العربی بررسی کرد؛

حریری در بازداشت است یا نه؟

asdasd
کد خبر : ۵۵۷۲۰۸

روزنامه فرامنطقه‌ای «القدس العربی» با اشاره به تحولات اخیر در بیروت نوشت که از زمان اعلام استعفای نخست‌وزیر لبنان، صحنه‌های سورئال بسیاری در این کشور در حال تکرار است.

به گزارش ایلنا، روزنامه فرامنطقه‌ای « القدس العربی» در تحلیلی درباره تحولات اخیر لبنان نوشت: استعفای «سعد حریری» از نخست‌وزیری لبنان به تنهایی تعجب‌انگیز و غیرقابل پیش بینی بود، حریری پیش از این استعفا با «علی اکبر ولایتی» مشاور رهبری ایران دیدار و گفت‌وگو داشت و زمانی که از این ملاقات خارج شد اظهاراتی را عنوان کرد که با اتفاقاتی که بعد از آن رخ داد، تفسیرش نیز مشخص است.

روشن است که عربستان سعودی که حامی حریری و همسو با سیاست‌های وی است، دیدار ولایتی و حریری را دنبال کرد. ریاض اما پس از این دیدار  شاهد بیانیه واضحی از سوی ایران بود، اظهاراتی که نشان می‌داد لبنان تحت کنترل ایران است. از سوی دیگر، سعد حریری اگر به دنبال ادامه حضور در سمت نخست‌وزیری لبنان بود، نمی‌توانست این حقیقت را اعلام کند و عربستان سعودی نیز باید این به ظاهر شکست سیاسی را نیز می پذیرفت.

عربستان سعودی با فراخواندن حریری به ریاض به این موضوع واکنش نشان داد. بیانیه حریری در کانال تلویزیونی ماهواره‌ای سعودی خوانده شد و وی گفت که «دستان ایران در منطقه قطع می‌شود»، این سخنان در واکنش به اظهارات ولایتی پس از دیدار با حریری در بیروت بیان شد که گفته بود: «ایران از ثبات لبنان حمایت می کند» و «محور مقاومت در لبنان و سوریه و عراق پیروز می شود.»

با این وجود، استعفای حریری و بیانیه هجومی وی علیه ایران و حزب الله لبنان تنها در پاسخ به ولایتی نبوده است. تصمیم به استعفای نخست‌وزیر لبنان به طور عملی در را به روی بحران بزرگ سیاسی در لبنان باز کرده است. موضوعی که نمی‌توان آن را در ارتباط  با رفتارهای عربستان سعودی و شرایط منطقه‌ای تحلیل نکرد. استعفای حریری روزی انجام شد که چندین مقام و شاهزاده سعودی بازداشت شدند، روزی این استعفا اعلام شد که انصارالله یمن حملات موشکی علیه ریاض انجام دادند، موضوعی که عربستان سعودی آن را دشمنی نظامی و مستقیم ایران علیه خود تلقی کرد.

با وجود آنکه حریری پس از اعلام استعفایش عربستان را به مقصد امارات و بحرین ترک کرد اما خبر استعفایش با بازداشت‌های گسترده در عربستان همراه بود و خبرهای دیگری نیز درباره ممانعت از سفر «منصور هادی» رئیس‌جمهوری فراری یمن برای بازگشت به این کشور منتشر و گفته شد که هادی نیز در عربستان بازداشت است و نمی‌تواند عربستان سعودی را ترک کند.

انتشار اخباری از بازداشت حریری در لبنان همچنین با صحنه‌های سورئالی و جدیدی همچون درخواست دبیر کل حزب الله لبنان برای آزادی وی نیزهمراه بود.

اما فرضیه بازداشت حریری تنها به اختلافات سیاسی معمول میان حزب الله و عربستان سعودی محدود نمی‌شود و در عرصه سیاسی جهانی نیز واکنش‌هایی را به همراه داشت. وزارت خارجه فرانسه عنوان کرد که نخست‌وزیر لبنان آزاد است و باید نقش سیاسی خود را به طور کامل در لبنان ایفا کند. از سوی دیکر «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا نیز خواستار بازگشت حریری به لبنان شد و از سوی دیگر روسیه نیز تهدید کرد که مساله حریری را به شورای امنیت سازمان ملل خواهد برد. اما پرسش این است آیا حریری در بازداشت است یا نه؟ 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز