خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه جورج‌تاون در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

مشکلات ترامپ و اوباما در سوریه مانند یکدیگر است/ ژنرال ماتیس گرداننده اصلی پرونده افغانستان در واشنگتن

asdasd
کد خبر : ۴۸۴۹۰۶

در پرونده سوریه رئیس‌جمهوری آمریکا هیچ‌گونه استراتژی خاصی تبیین نکرده است و در مورد افغانستان گرداننده اصلی پرونده وزیر دفاع آمریکا خواهد بود.

«مهران کامروا» استاد دانشگاه جورج تاون در قطر در تحلیل دلایل عدم ورود نظامی قطعی آمریکا به سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آمریکا همچنان سیاست‌ها و تدابیر منسجمی در قبال سوریه ندارد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به واسطه شعارهای انتخاباتی و انتقادهایی که از «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری سابق این کشور در رابطه با رویکردش در قبال سوریه داشته است، احساس می‌کند که باید از طریق نظامی در سوریه ورود کرده و درگیر اوضاع شود. البته وی هنوز به طور کامل نمی‌داند که چه کاری باید در این زمینه انجام دهد یا آمریکا تا چه حد باید از منظر نظامی در سوریه فعال باشد. همچنین به واسطه توصیه‌های ژنرال «جیمز ماتیس» وزیر دفاع آمریکا تمایل زیادی به درگیری نظامی در سوریه وجود دارد اما همچنان مشخص نیست که این درگیری نظامی چگونه و بر اساس چه مدلی باید صورت بگیرد. به همین دلیل است که آمریکا تنها چند حمله نظامی محدود به پایگا‌ه‌های هوایی سوریه داشته است و هم اکنون نیز درگیری‌های محدودی روی زمین داشته است. به باور من آنچه که ما در حال مشاهده آن هستیم، نتیجه عدم تصمیم‌گیری آمریکا و دولت ترامپ است.

وی در توصیف سخنان ضد و نقیض ترامپ در مورد بشار اسد اظهار کرد:  به نظر می‌رسد که این مسئله به این دلیل است که آمریکا سیاست‌های منسجمی ندارد. آمریکا می‌داند که بشار اسد، سوریه را در مقابل خطر داعش محافظت می‌کند؛ اما در عین حال معتقد است که این نظام گاهی وارد درگیری‌های نظامی می‌شود که آمریکا را مجبور به اقدام نظامی می‌کند. به باور من دولت ترامپ، با مشکلاتی در سوریه روبه‌رو است که دولت اوباما نیز با آن مواجه بوده است.

رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی و منطقه‌ای دانشگاه جورج‌تاون با اشاره به کنشگری واشنگتن در افغانستان طی هفته‌های اخیر، گفت: آنچه که ما در افغانستان شاهد هستیم، نفوذ و افکار ماتیس، وزیر دفاع ایالات متحده است. من نمی‌دانم که آمریکایی‌ها پیش از آن که از «مادر همه بمب‌ها» استفاده کنند با کابل مشورت کرده بودند یا خیر؛ اما این مسئله، موضوع مُجزایی است. من باور دارم که نظرات ماتیس برای استفاده از این بمب در افغانستان در راستای ارسال پیامی به جهان و بازیگران منطقه‌ای مانند ایران بوده است. آن پیام این است که آمریکا برای رسیدن به اهدافش از همه قابلیت‌های نظامی خود بهره خواهد برد. در بلند مدت، به طور قطعی، این ایده‌ها مفید نخواهد بود. همانگونه که ما ایرانی‌ها می‌گوییم، سنگ بزرگ نشانه نزدن است. استفاده از چنین جنگ‌افزارهایی، طالبان را نمی‌ترساند، بلکه تنها شهروندان بی گناه را مورد آسیب قرار می‌دهد.

وی در پایان تاکید کرد: به باور من، نگاه ترامپ به جهان و نقش آمریکا در آن، از پیچیدگی و ظرافت کمتری برخوردار بوده و در مقایسه با اوباما و جان کری وزیر سابق امور خارجه آمریکا، ساده‌تر بوده است. آمریکا همیشه روی قدرت نظامی به عنوان یک جنبه کلیدی از نقش خود در امور بین‌الملل تاکید داشته اما ترامپ که بسیاری از مشاورانش سابقه نظامی دارند، بیشتر به دنبال آن است که از نیروی‌های نظامی این کشور برای نشان دادن قدرت نظامی آمریکا و پیگیری اهداف سیاست خارجی خود بهره ببرد. آنچه که ما شاهد آن هستیم نشانه‌هایی از بروز تفکر جدید، بسیار ساده شده و کمتر سازماندهی شده در واشنگتن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز