خبرگزاری کار ایران

وزارت امنیت داخلی آمریکا فرمان مهاجرتی ترامپ را رد کرد

تحلیلگران در شاخه اطلاعاتی وزارت امنیت ملی آمریکا تهدید تروریستی آشکاری از سوی شهروندان ۷ کشور موضوع فرمان اجرایی ریاست‌جمهوری نیافته‌اند.

به گزارش ایلنا به نقل از آسوشیتدپرس، گزارشی از وزارت امنیت داخلی آمریکا به رسانه‌ها درز کرده که در آن کارشناسان این وزارتخانه فرمان مهاجرتی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری این کشور را رد کرده و می‌گویند شواهد کافی وجود ندارد که شهروندان ایران و شش کشور دیگر ممنوع شده تهدیدی تروریستی برای آمریکا باشند.

کارشناسان وزارت امنیت داخلی در این گزارش درزکرده نوشته‌اند که به نظر نمی‌رسد کشور محل تولد معیار مناسبی برای ارزیابی تهدید تروریستی بالقوه باشد.

کاخ سفید این گزارش وزارت امنیت داخلی را «سیاسی» و تحقیقات آن را ضعیف خوانده است.

«جیلیان کریتنسن» سخنگوی وزارت امنیت ملی گفت که صحت این گزارش را زیر سوال نمی‌برد. وی افزود که این سند نهایی در این زمینه نیست.

این سخنگو گفت این هفت کشور تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا هستند که یا به دلیل ناتوانی دولت‌های آنها در بررسی پیشینه شهروندان است یا به دلیل بی‌رغبتی به ارائه اطلاعات کافی در مورد شهروندانی که می‌خواهند به آمریکا سفر کنند.

رئیس‌جمهوری آمریکا، هفتم بهمن ماه یک فرمان اجرایی با عنوان «حفاظت از آمریکا در مقابل حملات تروریستی» را امضا کرده بود که بر اساس آن سفر شهروندان هفت کشور از جمله ایران، به آمریکا تا ۹۰ روز محدود می‌‌کرد.

این قانون با حکم دادگاه تعلیق شد و شهروندان هفت کشوری که ورود آنها به آمریکا ممنوع شده می توانند با در دست داشتن روادید آمریکا وارد این کشور شوند. با این وجود ترامپ با انتقاد از تصمیم دادگاه گفته است برای دفاع از امنیت کشور در حال تهیه فرمان جدیدی است.

کد خبر : ۴۶۳۲۲۸