خبرگزاری کار ایران

تلاش استرالیا و اندونزی برای برگزاری گشت مشترک در دریای چین جنوبی

استرالیا و اندونزی برگزاری گشت‌های دریایی مشترک در دریای چین جنوبی را بررسی می‌کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز، «جولی بیشاپ» وزیر خارجه استرالیا امروز – سه‌شنبه – گفت که استرالیا در نظر دارد تا گشت‌های دریایی در مناطق مورد مناقشه دریای چین جنوبی با مشارکت اندونزی برگزار کند.

وی افزود که درخواست برای برگزاری گشت مشترک در نشست‌های دوجانبه هفته گذشته در «بالی» مطرح شده و این درخواست در راستای «سیاست‌ به اجرا گذاشتن حقوق ما در آزادی‌های دریایی و دریانوردی» خواهد بود.

بیشاپ همچنین گفت: «‌این‌ها مطابق با حقوق بین‌الملل بوده و حمایت ما از صلح و ثبات در منطقه را به نمایش می‌گذارد.»

استرالیا که از متحدان آمریکا است،‌ پیش از این از سوی چین در رابطه با برگزاری پرواز‌های نظارتی در جزایر مورد مناقشه و حمایت از آزادی دریایی و دریانوردی در دریای چین جنوبی مورد انتقاد قرار گرفته بود.

چین که مدعی تمامی مناطق دریای چین جنوبی است،‌ ماه گذشته میلادی از استرالیا خواست تا در این منطقه «محتاطانه سخن گفته و اقدام کند.»

برونئی، مالزی، فیلیپین،‌ تایوان و ویتنام نیز مدعی بخش‌هایی از این دریا هستند. گفته شده که این دریا منابعی غنی‌ از نفت و گاز دارد.

بیشاپ گفت که استرالیا و اندونزی هر گونه رزمایش از پیش طراحی شده را به اطلاع دیگر کشور‌ها خواهد رساند.

وی گفت: «این جزئی ثابت از اقدام‌های نیروهای دریایی ما و بخشی جدایی‌ناپذیر از حضور ما در منطقه است. این اقدام‌ها در راستای حقوق ما در آزادی‌های دریایی و دریانوردی در دریای چین جنوبی است.»

استرالیا و اندونزی تا کنون گشت‌ها و رزمایش‌های مشترکی در دریای تیمور برگزار کرده‌اند. این گشت‌ها به عنوان بخشی از همکاری‌های مشترک دو کشور در مبارزه با ماهی‌گیری غیرقانونی و قاچاق انسان انجام می‌گیرد.

 

   

 

 

کد خبر : ۴۲۴۶۳۶