خبرگزاری کار ایران

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا؛

درخواست رسمی آنکارا برای بازگرداندن گولن را دریافت کردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت که این کشور از ترکیه درخواستی برای بازگرداندن گولن دریافت کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری آناتولی،‌ وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که درخواست رسمی آنکارا برای بازگرداندن «فتح الله گولن»،‌ رهبر مخالف ترکیه را دریافت کرده است. گولن به اتهام رهبری کودتا در ماه گذشته از سوی ترکیه تحت پیگرد قانونی قرار گرفته است.

«مارک تونر»،‌ سخنگوی وزارت امور خارجه در یک نشست خبری به خبرنگاران گفت:« ما می‌توانیم تایید کنیم که ترکیه به طور رسمی خواستار بازگرداندن گولن است.»

گولن متهم است که کودتای نظامی در تاریخ ۱۵ جولای را از طریق عوامل خود در «نهضت تروریستی فتح الله گولن» درون ارتش ترکیه،‌ هدایت و رهبری کرده است. این کودتا منجر به کشته شدن ۲۴۰ نفر و زخمی شدن دو هزار و ۲۰۰ تن دیگر شده است.

تونر همچنین گفت که « این درخواست را مرتبط با اقدام به کودتا نمی‌داند.»

این سخنگو در ادامه با امتناع از ارائه جزئیات بیشتر گفت:« ما درخواست رسمی بازگرداندن گولن را دریافت کرده‌ایم و هیچ کدام از موارد درخواست‌ها به اقدام به کودتا مربوط نیست.»

آنکارا تصمیم به درخواست رسمی برای بازگرداندن گولن را در تاریخ ۱۹ جولای تنها چند روز پس از کودتا به آمریکا ارائه داده است. ‌تونر در روز سه‌شنبه گفت که تصمیم به قبول این درخواست به طور رسمی در «چند روز گذشته» گرفته شده است.

مقام‌های آمریکایی در حال بررسی اسناد فرستاده شده از سوی آنکارا بوده و اصرار کرده‌اند که «همه شواهد»‌ پیش از بررسی درخواست باید بررسی شود. ترکیه و آمریکا بخشی از پیمان بازگرداندن مجرمان ۱۹۷۹ هستند.

سخنان تونر در آستانه دیدار امروز – چهارشنبه - «جو بایدن»،‌ معاون رئیس‌جمهوری آمریکا از ترکیه رخ می‌دهد.

بر اساس اعلام «اسماعیل قهرمان»،‌ سخنگوی پارلمان ترکیه،‌ وی قرار است تا با «رجب طیب اردوغان»،‌ رئیس‌جمهوری ترکیه و «بینالی ییلدریم»،‌ نخست‌وزیر این کشور دیدار کند.

بایدن همچنین از پارلمان ترکیه که در شب کودتای نافرجام بمباران شده است،‌دیدار خواهد کرد.

کد خبر : ۴۰۴۰۶۱