خبرگزاری کار ایران

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا:‌

واشنگتن هیئتی را برای تحقیق درباره گولن به ترکیه می‌فرستد

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا اعلام کردند که مقام‌هایی از وزارت خارجه و دادگستری را برای تحقیق در رابطه با بازگرداندن روحانی مخالف دولت ترکیه که در «پنسیلوانیا» ساکن است، به این کشور می‌فرستند.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌ مقام‌های وزارت خارجه و دادگستری آمریکا با سفر به آنکارا اتهام‌های دولت ترکیه علیه «فتح‌الله گولن» روحانی مخالف در رابطه با رهبری و هدایت کودتای نافرجام در این کشور را بررسی می‌کنند.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه از آمریکا خواسته تا گولن را به این کشور بازگرداند. این روحانی مخالف در جریان کودتا در ماه جولای که منجر به کشته شدن ۲۰۰ نفر شد، در پنسیلوانیا در آمریکا زندگی می‌کرد. مقام‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که عدم بازگرداندن گولن از سوی آمریکا به شدت به روابط دو کشور آسیب می‌رساند.

گولن که از سوی اردوغان،‌ یک تروریست معرفی شده است،‌ هرگونه دخالت در این کودتا را انکار کرده است. این کودتای نافرجام منجر به اخراج گسترده هزاران نظامی، کارمندان خدمات عمومی،‌ قضایی و دانشگاهی در این کشور شد.

مقام‌های وزارت دادگستری آمریکا که نخواستند نامشان فاش شوند، همچنین اعلام کردند: «‌مقام‌های آمریکایی از وزارت دادگستری و خارجه خواستار دیدار و گفت‌و‌گو با مقام‌های دولت ترکیه شدند.»

این مقام‌ها همچنین افزودند: «می‌توانیم تایید کنیم که نمایندگان وزارت دادگستری و خارجه به طور حتم از ترکیه دیدار خواهند کرد.»

خبرگزاری بلومبرگ،‌ جمعه گذشته گزارش داده بود که وزارت دادگستری آمریکا با فرستادن تیمی به ترکیه در روزهای آتی این اتهام‌ها را پی خواهد گرفت.

    

 

 

کد خبر : ۴۰۲۷۹۵