خبرگزاری کار ایران

وزیر دادگستری ترکیه:‌

واشنگتن رابطه با آنکارا را قربانی گولن نکند

ترکیه به آمریکا هشدار داد که روابط خود را با آنکارا را قربانی روحانی منتقد دولت ترکیه نکند.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه،‌ مقام‌های ترکیه به آمریکا هشدار دادند که روابط دوجانبه خود با این کشور را قربانی «فتح‌الله گولن» روحانی منتقد ترک که در تبعید خودخواسته در آمریکا به سر می‌برد، نکند.

ترکیه این روحانی منتقد را به اقدام برای کودتای نافرجام در این کشور متهم کرده و خواستار بازگرداندن وی است.

«بکر بوزداغ» وزیر دادگستری ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی به خبرنگاران گفت: «اگر آمریکا گولن را تحویل ندهد،‌ تنها به خاطر یک تروریست، روابط خود با آنکارا را قربانی کرده است.»

مقام‌های آنکارا تا کنون به طور مکرر از واشنگتن خواسته‌اند تا این روحانی ۷۵ ساله را به ترکیه بازگرداند تا وی در خاک این کشور محاکمه شود.

گولن به شدت این اتهام‌ها را رد کرده و وکیل وی نیز جمعه گذشته گفت که ترکیه حتی موفق به فرآهم آوردن کوچک‌ترین شاهدی دال بر ادعای خود نشده است.

بوزداغ در این سخنان به طور موکد این پرسش را مطرح کرد که در صورت بروز وضعیت مشابه و حضور عامل خشونت در آمریکا در ترکیه،‌ این کشور چگونه اقدام می‌کند.

وی ادامه داد که اگر ترور «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری ایالات متحده یا بمباران کاخ سفید یا حتی عبور تانک‌ها از مردم مطرح باشد؛ اگر سربازان از درون بالگرد‌ها به مردم تیراندازی کنند و رهبران چنین اقدام تروریستی‌ در ترکیه باشند،‌ آمریکا چه عکس العملی نشان خواهد داد؟

این اقدام به کودتا در حالی اتفاق افتاده است که «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه در تعطیلات در جنوب ترکیه به سر می‌برد.

 

کد خبر : ۳۹۹۳۶۲