خبرگزاری کار ایران

با صدور دو فرمان اضطراری؛

بیش از دو هزار افسر پلیس ترکیه برکنار شدند

ترکیه بیش از دو هزار افسر پلیس را در رابطه با اقدام به کودتا از کار برکنار کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از رویترز،‌  ترکیه،‌ امروز – چهارشنبه – با صدور دو فرمان اضطراری بیش از دو هزار افسر پلیس و صدها عضو ارتش و مقام‌های فناوری ارتباطات ب‌ت‌ک را در رابطه با اقدام به کودتای نافرجام در این کشور در ماه گذشته از کار برکنار کرد.

گفته می‌شود که این افراد با «فتح‌الله گولن»، روحانی مخالف مستقر در آمریکا ارتباط داشتند. آنکارا این فرد را به هماهنگی و هدایت کودتای نافرجام در تاریخ ۱۵ جولای متهم کرده است. گولن تا کنون این اتهام‌ها را رد کرده است.

این فرمان که در نشریه رسمی این کشور منتشر شده است،‌ شامل تصمیمی برای بستن سازمان تلکام تی‌آی‌بی، و تصمیم دیگری که در آن رئیس‌جمهور، رئیس نیروهای مسلح را تعیین خواهد کرد، می‌شود.

ترکیه، تحت قوانین فوق‌العاده پیشین،‌ هزاران عضو نیروهای امنیتی را از کار برکنار کرده و همچنین دستور داده تا هزاران مدرسه خصوصی،‌موسسات خیریه و دیگر موسسات مظنون به ارتباط با گولن بسته شود.

آخرین برکناری‌ها مربوط به ۲۳۶۰ افسر پلیس،‌ بیش از ۱۰۰ پرسنل نظامی و ۱۹۶ کارمند در سازمان فناوری بی‌تی‌ک است که بر اساس قوانین فوق‌العاده صادره برای سه ماه وضعیت اضطراری از تاریخ ۲۱ جولای انجام گرفته است.

در کنار ده‌ها هزار شهروند که از کار تعلیق شده یا برکنار شده‌اند، بیش از ۳۵ هزار تن دیگر نیز در بازداشت‌های گسترده دستگیر شده‌اند. این اقدام‌ها در پی کودتای نافرجامی انجام گرفته که در آن گروهی از سربازان با فرماندهی تانک‌ها،‌هواپیماها و بالگرد‌ها تلاش کردند تا دولت را ساقط کنند.   

 

 

کد خبر : ۴۰۱۶۳۹