خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت و گو با ایلنا:

حمایت سندرز از کلینتون به منزله نهایی شدن نامزدی هیلاری نیست/ هشدار برنی نسبت به خیزش سیاه‌پوستان

هیلاری کلینتون هنوز به عنوان نامزد نهایی حزب دموکرات معرفی نشده است و از این جهت باید منتظر کنوانسیون نهایی حزب باشیم.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به حمایت برنی سندرز، نامزد حزب دموکرات از هیلاری کلینتون در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: حضور سندرز به عنوان نامزد حزب دموکرات در گردونه رقابت‌ها یکی از موضوع‌هایی بود که همگان نسبت به آن واکنش نشان داده بودند اما حمایت وی از کلینتون نشان‌دهنده این است که وی راه را برای وزیر خارجه سابق ایالات متحده باز کرده است.

وی ادامه داد: سیاست سوسیالیستی سندرز و حمایت از طبقه فرو دست موجب شد تا وی طرفداران زیادی را دور خودش جمع کند اما همانند اردوگاه جمهوری‌خواهان، دموکرات‌ها هم ریزش را تجربه کردند و نهایتاً سندرز به کنار زده خواهد شد. اما باید مد نظر داشت کلینتون همچنان به عنوان نامزد قطعی و نهایی دموکرات‌ها مطرح نیست. بلکه باید کنوانسیون ملی حزب تشکیل شده و اکثریت به وی رای بدهند و در آنجا است که کلینتون به عوان نامزد نهایی حزب معرفی می‌شود. باید توجه داشت که برنی سندرز می‌تواند در ایالت‌هایی که کارت الکترال اخذ کرده است، به نفع کلینتون تبلیغات کند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر این‌که به قدرت رسیدن ترامپ در آمریکا می‌تواند به وجود آورنده یک قیام سراسری در ایالات متحده باشد، عنوان کرد: مواضعی که ترامپ در طول این مدت گرفته است، نشان می‌دهد که مردمان ایالات متحده و همچنین سیاستمداران این کشور به دنبال به دست آوردن مجدد هویت آمریکایی خود هستند. به صورتی که ترامپ همچنان اوباما را مورد نقد قرار می‌دهد و سیاست‌های وی را زمینه‌ساز اغتشاش سیاه‌پوستان تلقی می‌کند.

در برابر ترامپ، برنی سندرز موضع نسبتاً تندی علیه وی گرفت. به گونه‌ای که سندرز دقیقاً سیاست‌های کسانی مانند ترامپ را باعث به وجود آمدن تضادهای اقتصادی می‌دانند. همچنین سرکوب سیاهپوستان در آمریکا را به مانند یک بمب خطرناک می‌داند که احتمال دارد هر لحظه منفجر شود و خیزش سراسری در آمریکا به وجود آید.   

بیگدلی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد برنی سندرز به عنوان معاون اول کلینتون انتخاب شود یا خیر، گفت: به نظر نمی‌رسد که کلینتون دست به چنین حرکتی بزند. زیرا که سن سندرز مقداری برای معاون اولی بالا رفته است. علاوه بر آن باید به این نکته توجه شود که هر زمانی ممکن است ترامپ از کلینتون جلو بزند. لذا به این جهت است که در حالت فعلی و باتوجه به رای لاتین‌تبارها، مسلمانان و همچنین اتباع آسیای جنوب شرقی دموکرات‌ها تا حدودی از پیروزی سندرز مطمئن هستند.

کد خبر : ۳۹۰۱۳۵