خبرگزاری کار ایران

بررسی انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» در گفت‌وگوی ابوالفتح با ایلنا:

ابر نمایندگان دموکرات به کلینتون تمایل دارند/ ترامپ و روبیو در امتداد یکدیگر؛ کروز در دایره اتهام

حمایت ابر نمایندگان می‌تواند کلینتون را در مقابل سندز پیروز کند اما در اردوگاه جمهوری‌خواهان همچنان ترامپ و روبیو با یکدیگر مبارزه می‌کنند که انتخابات «سه‌شنبه بزرگ» تا حد زیادی می‌تواند شرایط را شفاف‌تر به نمایش بگذارد.

«امیرعلی ابوالفتح» تحلیلگر مسائل آمریکا با تاکید بر اینکه وزن «آرای مردمی» و «آراس اَبر نمایندگان» در «سه‌شنبه بزرگ» با یکدیگر متفاوت است، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا تصریح کرد: در ارودگاه دموکرات‌ها باید مابین آرای مردمی و آرای ابر نمایندگان تفاوتی قائل شوید چرا که به لحاظ آرای مردمی برنی سندرز با کلینتون برابری می‌کند و شاید در بعضی از نقاط مانند ایالت نیوهمشایر از کلینتون جلوتر باشد اما این بدان معنی نیست که بگوییم وی به طور کامل از هیلاری پیش است. لذا باید ابرنمایندگان را در نظر گرفت که یا عضو کمیته ملی دموکرات‌ها هستند یا فرماندار، سناتور و یا عضو مجلس نمایندگان هستند که در ادبیات سیاسی ایالت متحده این دسته تعهدی نسبت به نامزدها و چهره‌های حاضر در داخل حزب ندارند و می‌توانند به هر کسی که مایل باشند رای دهند و در حقیقت این افراد گردانندگان اصلی حزب دموکرات در ایالات متحده آمریکا هستند.

وی افزود: تعدادی از ابرنمایندگان که حدود ۵۳۰ نفر هستند، از کلینتون حمایت کرده و حدود ۵۰ تا ۶۰ نفر از برنی سندرز حمایت کردند که به همین دلیل می‌توانیم بگوییم شانس و اقبال کلینتون بیشتر از سندرز جلوه کرد. اگر در سه‌شنبه بزرگ، کلینتون بتواند آرای زیادی را کسب کند آن دسته از ابرنمایندگان مردد به سمت وی متمایل خواهند شد که البته به چیزی در حدود دو هزار و ۷۰۰ رای نیاز دارد تا به عنوان خروجی نهایی از وی سخن به میان بیاید.

در اردوگاه جمهوری خواهان اوضاع به صورت دیگری است. سایه‌ای از شک و تردید برای انتخاب دونالد ترامپ و مارکو روبیو وجود دارد اما در حالت فعلی مشخص است که ترامپ با دو هم حزبی خود یعنی تد کروز و مارکو روبیو فاصله دارد. در جناح جمهوری‌خواهان همانند دموکرات‌ها، نمایندگان کنوانسیون‌ها وجود دارند که به آنها عنوان «نمایندگان غیرمتعهد» داده شده است که عمدتاً از مارکو روبیو حمایت کرده‌اند. مساله‌ای که در اینجا باید مد نظر قرار گیرد، این است که کادر رهبری جمهوری‌خواهان به روبیو علاقه دارند که در امتداد آن کم شدن فاصله روبیو با ترامپ را شاهد هستیم و اگر ترامپ بتواند در «سه‌شنبه بزرگ»‌ آرای مقبولی را به خود اختصاص دهد، کادر رهبری محافظه‌کاران به سمت ترامپ خواهند رفت.

این کارشناس مسائل آمریکا در خصوص خروجی رقابت میان مارکو روبیو و تد کروز تصریح کرد: اگر آراء به نفع روبیو و کروز در صندوق‌ها ریخته شود، بدون شک روبیو بالا خواهد آمد چراکه درباره محل تولد و زادگاه تد کروز تردیدهایی وجود دارد. به گونه‌ای که وی در خاک کانادا به دنیا آمده است و از این حیث ممکن است ایرادهایی به وی وارد شود. از طرف دیگر، مارکو روبیو چهره محبوب‌تری در میان جریان «تی پارتی» دارد و حتی مواضعش به تندی مواضع ترامپ نیست و از این حیث احتمال این‌که رای‌دهندگان مخالف ترامپ آرای خود را به صندوق وی بریزند وجود دارد.

وی در پایان تصریح کرد: باید توجه داشت که تد کروز و مارکو روبیو به مناطق جنوب آمریکا تعلق دارند و احتمالاً سه‌شنبه بزرگ برای آنها روز خوبی باشد مگر این‌که هواداران حزب جمهوری‌خواه به دنبال شخصی به غیر از این دو نفر باشند. یعنی اگر اتکا و جهت‌دهی فکری طرفداران این حزب به سمت شعارهای اشرافی و پر زرق و برق باشد، بدون شک ترامپ با سبقت از رقبای خود بالا خواهد آمد. لذا آنچه که از اوضاع و احوال و داده‌های فعلی می‌توان استنباط کرد، این است که در اردوگاه دموکرات‌ها اوضاع شفاف‌تر از جمهوری‌خواهان است اما با جابه‌جایی متغیرها امکان بالا و پایین شدن منحنی‌ها تا حد زیادی وجود خواهد داشت.

کد خبر : ۳۵۱۶۵۹