خبرگزاری کار ایران

مقام‌های لندن:

افشاگری‌ اسنودن معادلات جاسوسی انگلیس را تغییر داده است

کد خبر : ۲۸۳۶۵۳

افشاگری‌های «ادوارد اسنودن» کارمند سابق آژانس امنیت ملی آمریکا باعث شده است برخی از ماموران سازمان‌های جاسوسی انگلیس از محل ماموریت خود نقل مکان داده شوند.

به گزارش ایلنا به نقل از بی‌بی‌سی، یک منبع دولتی انگلیس در این‌باره گفت که پس از آنکه فایل‌های به سرقت رفته توسط ادوارد اسنودن منتشر شد و روسیه و چین توانستند به اطلاعات منتشر شده دسترسی پیدا کنند، انگلیس برخی از ماموران اطلاعاتی‌اش را جا به جا کرده است.

پیش از این نشریه انگلیسی ساندی تایمز گزارش داده بود که چین و روسیه موفق شده‌اند رمز این فایل‌های کامپیوتری را بشکنند و به اطلاعات آن دسترسی پیدا کنند.

این منبع دولت انگلیس به بی‌بی‌سی گفته است که این کشورها «اطلاعاتی داشتند» که می‌توانست محل حضور ماموران اطلاعاتی انگلیس را لو بدهد.

او گفته است که «هیچ شواهدی وجود ندارد» که نشان بدهد کسی به دلیل لو رفتن این اطلاعات به دردسر افتاده باشد.

ادوارد اسنودن که اکنون در روسیه به سر می‌برد، دو سال پیش اطلاعات محرمانه دولت آمریکا را به بیرون درز داد.

او که پیمانکار سازمان جاسوسی آمریکا (سیا) بود، سال ۲۰۱۳ و پس از انتشار اطلاعاتی که نشان از جاسوسی گسترده اینترنتی و تلفنی دولت آمریکا از شهروندانش داشت، این کشور را ترک کرد.

اطلاعاتی که او باعث درز پیدا کردن‌شان به رسانه‌ها شد، به یک بمب خبری تبدیل شد و همان موقع روزنامه گاردین خبر داد که آژانس امنیت ملی آمریکا (ان‌اس‌ای) اطلاعات تلفن ده‌ها میلیون نفر از شهروندان آمریکایی را گردآوری می‌کند.

اکنون یک منبع دولتی انگلیس گفته است اطلاعاتی که در اختیار روسیه و چین گذاشته شده بود و لو رفتن «شیوه عملیاتی‌مان» باعث شد «اطلاعاتی حیاتی» را از دست بدهیم.

مقام‌های اطلاعاتی مدت‌ها در مورد آنچه آنها خطر درز اطلاعات توسط ادوارد اسنودن می‌دانستند و امکان تاثیر آن بر حفظ امنیت مردم انگلیس هشدار داده بودند.

بنا بر گزارش نشریه ساندی تایمز پس از دستیابی مسکو به بیش از یک میلیون فایل محرمانه‌ای که در دست ادوارد اسنودن بود، آژانس‌های جاسوسی غرب ناچار شده‌اند ماموران‌شان را از «کشورهای متخاصم» بیرون بکشند.

این روزنامه افزوده است که منابع ارشد دولتی تایید کرده‌اند که چین هم رمز این مدارک محرمانه را شکسته است.

این مدارک حاوی شیوه‌های سری جاسوسی و اطلاعاتی بود که می‌توانست باعث شناسایی جاسوس‌های آمریکایی و انگلیسی شود.

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز