خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

فرات در دست‌های آلوده به خون داعش

اخبار و تصاویر منتشر شده حاکی از آن است که داعش از سه‌شنبه هفته گذشته، سدّ «ورّار» در الرمادی را بسته است. در نتیجه این عمل غیرانسانی، سطح آب در رود فرات پایین آمده و خطر کمبود آب، کشاورزها و ساکنان الانبار را تهدید می‌کند.

سد ورّار بر رود فرات و در نزدیکی شهر الرمادی مرکز استان الانبار واقع شده است. بنا بر گزارش شبکه تلویزیونی «السومریه نیوز» عراق،  گروه تروریستی داعش در تلاش است با بستن این سد، آب هزاران خانواده را قطع و زمین‌های کشاورزی مجاور فرات را نابود کند.

آب؛ سلاح داعش برای اشغال سرزمین‌های جدید

تروریست‌های داعش پیش از این نیز از حربه غیرانسانی کنترل منابع آبی برای فشار بر مردم عراق استفاده کرده‌اند. شبه‌نظامیان به اصطلاح خلافت اسلامی در روزهای میانه فروردین ماه سال گذشته، به مدت دو روز دریچه‌های یک سد در پنج کیلومتری فلوجه را بستند. بر اثر این اقدام، آب‌رسانی به استان‌های کربلا و بابل مختل و دو نیروگاه برق عراق نیز تعطیل شد. تروریست‌ها پس از سرریز شدن آب سد‌ها و زیرآب رفتن چند روستا، دریچه‌های سد را باز کردند و جریان رود فرات به حالت عادی برگشت.

index1

استفاده از آب برای مقاصد جنگی شیوه جدیدی نیست. در سال‌های دور زمانی که لشکری قصد داشت بر سپاهی دیگر یا مردم یک شهر فشار وارد کند، کنترل آب آن منطقه را دست می‌گرفت زیرا دسترسی به منابع آب برای حیات سربازان و ساکنان شهرها امری ضروری است. معروف‌ترین نمونه استفاده از این ابزار، بستن آب فرات بر یاران و خانواده امام حسین (ع) توسط لشکریان ابن زیاد در هفتمین روز محرم سال 61 هجری قمری است. این‌بار تروریست‌ها داعش که به خیال خود پرچم اسلام را بلند کرده‌اند، با بستن این سد زندگی هزاران نفر از ساکنان الانبار را به خطر انداخته‌اند.

کارشناسان و تحلیل‌گران، اقدام داعش در الرمادی را از چند زاویه نگاه کرده‌اند. یکی از گمانه‌زنی‌ها، تلاش داعش برای خالی از سکنه کردن شهرهای الانبار است. با تخلیه شهرها توسط شهروندان عراقی، بخش‌های بیشتری از الانبار به دست داعش می‌افتد و راه برای حمله به پایتخت هموار می‌شود. بیش از دو سوم کشور عراق را بیابان‌ تشکیل می‌دهد، به همین دلیل است که کارشناسان پیشروی‌های عناصر داعش را به توانایی آن‌ها مربوط نمی‌دانند؛ بلکه دلیل اصلی آن را بیابان‌های خالی از سکنه قلمداد می‌کنند. با کوچ اجباری مردم شهرهایی مانند «الخالدیه»، «الحصیبه» «الحبانیه»، همین اصل بار دیگر تکرار می‌شود.

index2

نگاه دیگر، تاثیرگذاری بر روند عملیات ارتش و حشد الشعبی در استان الانبار است. نیروهای تحت فرمان «حیدر العبادی» متشکل از نظامیان و شبه‌نظامیان مردمی، در حال عملیات در استان الانبار برای آزادسازی الرمادی و دیگر بخش‌های اشغال‌شده توسط داعش هستند. برخی معتقدند که داعش با پایین نگه داشتن سطح آب فرات، به دنبال حذف این مانع طبیعی و گسترش عملیات علیه نیروهای ارتش و مجاهدان شیعه و سنّی عراقی است.

ژنرال «مارک ولش» رئیس ستاد نیروی هوایی ارتش ایالات متحده آمریکا در تاریخ 6 ژوئن 2015 میلادی در پاسخ به پرسش خبرنگار شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در مورد پیشروی‌های داعش گفته بود که این گروه همچنان در صحنه نبرد تاثیرگذار است؛ عناصر این گروه هنوز می‌توانند به سمت الرمادی پیشروی کرده و از آب به عنوان سلاحی برای تهدید استفاده کنند.

محسن صالحی خواه

کد خبر : ۲۸۲۱۹۷