خبرگزاری کار ایران

وزیر کشور عراق: ایران نخستین کشوری بود که به کمک ما شتافت

asdasd
کد خبر : ۲۷۹۵۴۰

وزیر کشور عراق تأکید کرد علی‌رغم ادعاهای کمک از سوی بسیاری از کشورها، ایران نخستین کشوری بود که در جنگ با گروه تروریستی داعش بلافاصله به کمک عراق آمد.

به گزارش ایلنا، «محمد سالم الغبان» وزیر کشور عراق در مصاحبه با شبکه خبری «روسیا الیوم» گفت: « میزان حمایت آمریکا از نیروهای عراقی برای شکست دادن گروه داعش کافی نیست. بمباران‌های هواپیماهای آمریکایی و پشتیبانی هوایی این کشور از نیروهای عراقی وجود دارد اما محدود است.»

وزیر کشور عراق همچنین درباره کشورهای حامی داعش گفت: «آمریکا می‌تواند بر کشورهایی که هنوز از داعش در حوزه عضوگیری و جذب جنگجویان خارجی و نیز در حوزه مالی حمایت می‌کنند، فشار بیاورد.»

وزیر کشور عراق درباره مشارکت نیروهای داوطلب خارجی در جنگ با داعش در عراق، گفت:«نخست‌وزیر عراق فرمانده کل نیروهای مسلح عراق است. وی بارها گفته است که عراق نیازی به سربازان خارجی ندارد و به اندازه کافی نیروی عراقی برای دفاع از خاک این کشور وجود دارد. با این حال، ما از هرگونه پشتیبانی جامعه بین‌المللی و پوشش هوایی استقبال می‌کنیم. ما به‌ویژه از هرگونه اقدامی برای خشک کردن منابع مالی و عضوگیری داعش استقبال می‌کنیم.»

وزیر کشور عراق درباره علت پیشروی های گروه داعش در بخش‌هایی از عراق، تصریح کرد:«ارتش و نیروهای عراق برای جنگیدن در نبردهای چریکی و شهری آمادگی ندارند. اما اکنون با کمک نیروهای داوطلب مردمی روحیه نیروهای مسلح ما تقویت شده است و ما اکنون مناطق زیادی را آزاد کرده‌ایم.»

الغبان با رد ادعاها مبنی بر جنگ فرقه‌ای در عراق، گفت: «سنی‌های عراق به هیچ‌وجه در این جنگ طرف داعش را نگرفته‌اند. ما در عراق میان مردم کشمکش فرقه‌ای نداریم. البته برخی سیاستمداران هستند که می کوشند از چنین مناقشاتی برای القای وجود کشمکش فرقه‌ای در عراق استفاده کنند.»

مجری این برنامه در ادامه از وزیر کشور عراق پرسید: «ایران یکی از نخستین کشورهایی بود که در جنگ با داعش به کمک شما آمد. ایران از لحاظ تسلیحاتی و مشاوره نظامی به شما کمک کرد. در این مقطع آمریکا ببشتر به عراق کمک می‌کند یا ایران؟»

وزیر کشور عراق در پاسخ گفت: «از زمان سقوط شهر موصل اوضاع برای عراق بسیار دشوار شده است. با سقوط موصل در واقع بغداد نیز تهدید می‌شد. این تهدید بسیار جدی بود. برای همین ما از هر کسی که به ما کمک کند استقبال می‌کنیم. همانطور که شما هم اشاره کردید، ایران نخستین کشوری بود که به کمک عراق آمد. حتی زمانی که اربیل با تهدید مواجه شد، نخستین مهماتی که به دست کردها رسید از طرف ایران بود. ما حرف‌های زیادی از کشورهای مختلف در خصوص حمایت از عراق می‌شنویم اما در عمل ایران نخستین کشوری بود که به کمک عراق شتافت.»

وی افزود :«کمک جامعه بین‌المللی به‌ویژه کشورهای ائتلاف، و حملات هوایی آنها نیز مفید بود. ما نمی‌توانیم منکر این بشویم. اما عامل سرنوشت ساز در پیروزی‌ها و آزاد سازی مناطق عراق از دست داعش سربازانی که در میدان می‌جنگیدند و مشاوره‌های ایران و کمک های تسلیحاتی و مهماتی این کشور بود.»

الغبان در پاسخ به سوالی درباره نگرانی آمریکا از نقش ایران در عراق، گفت :«شکی نیست که داعش ایران را نیز تهدید می‌کند. ما یک مرز بیش از هزار و دویست کیلومتری با ایران داریم. بنابراین، این تهدید علیه ایران نیز وجود دارد. برای همین آنها به ما کمک کردند. ما از هر گونه کمکی استقبال می‌کنیم. ما به عنوان کشور عراق نمی‌خواهیم وارد قطب‌بندی‌های منطقه ای میان ایران و کشورهای دیگر بشویم. ما می خواهیم از حق حاکمیت خود دفاع کنیم.»

 

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز