خبرگزاری کار ایران

لاسجردی در گفت‌وگو با ایلنا؛

طرح پیشنهادی ایران بر ادعای واهی دخالت در یمن خط بطلان کشید

asdasd
کد خبر : ۲۷۱۲۲۵

وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه‌ای، طرح پیشنهادی برای حل بحران یمن را به دبیرکل سازمان ملل متحد ارائه کرد. این نامه توسط نماینده و سفیر دائم جمهوری اسلامی ایران به قائم مقام دبیرکل تحویل داده شد.

«حسن لاسجردی» کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در این‌باره گفت: پیشنهاد چهار ماده‌ای ظریف به دبیرکل سازمان ملل متحد برای حل بحران یمن، نشان دهنده تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای جلوگیری از بی‌ثباتی در منطقه است. طرح پیشنهادی ایران بر دو اصل استوار است. اول، عدم وجود دخالت خارجی در یمن و مورد دیگر، لزوم ورود سازمان ملل به عنوان بالاترین نهاد بین‌المللی است. جان مایه طرح چهار ماده‌ای وزیر امور خارجه کشورمان، تصمیم‌گیری مردم یمن برای آینده این کشور است.

وی افزود: پیام این طرح، بر ادعای کشورهای حاشیه خلیج فارس و غربی خط بطلان می‌کشد. طرح پیشنهادی که در نامه ظریف آمده است، نشان می‌دهد که ایران به دنبال تغییر شرایط به نفع خود و به ضرر حریف نیست. البته این موضوع، این مساله که ایران به دنبال تحقق اهداف خود هست را نقض نمی‌کند. جمهوری اسلامی ایران اهداف و چارچوب‌ خود را مشخص کرده است. این اهداف و چارچوب، حمایت از مظلومان و مبارزه با کشورهای سلطه‌طلب است.

این تحلیل‌گر مسائل خاورمیانه در مورد رویکرد دوگانه اعراب حاشیه خلیج فارس گفت: خلاف ادعای کشورهایی که خود را داعیه‌دار جهان عرب می‌دانند و تلاشی برای حل بحران‌های منطقه نمی‌کنند، ایران به دنبال برقراری امنیت و تنش‌زدایی در خاورمیانه است. همین کشورهای مدعی، به بحران‌سازی در منطقه مشغول بوده و نه تنها قدمی در راه حل بحران‌ها بر نمی‌دارند، بلکه با حمله به کشورهای کوچک به تنش‌های موجود در منطقه اضافه می‌کنند. رویکرد ایران در حل بحران‌های منطقه،‌ نفی‌کننده ادعای این کشورها است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایران به دنبال برقرای ثبات در خاورمیانه است و در این راه از الگوهای خاصی پیروی می‌کند. الگوی اول و مهمترین چارچوب دور کردن قلب جهان اسلام از بی‌ثباتی و ناامنی است. الگوی دوم نیز، تاکید بر صلح و امنیت و جلوگیری از دعواهای مذهبی و طایفه‌ای است. زیرا صحنه‌گردانان این بحران‌ها به دنبال آن هستند تا جنگ‌های منطقه‌ای را طایفه‌ای و نبرد میان شیعه و سنی معرفی کنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز