خبرگزاری کار ایران

«کمال فواد» نایب رئیس اتحادیه میهنی کردستان در گذشت

asdasd
کد خبر : ۲۲۴۱۲۱

عضو موسس اتحادیه میهنی و جانشین مسعود بارزانی بر اثر کهولت سن در آلمان درگذشت.

«کمال فواد» یکی از قدیمی‌ترین مبارزان کرد و نایب رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق در گذشت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، کمال فواد نایب رئیس اتحادیه میهنی کردستان عراق در آلمان بر اثر کهولت سن درگذشت.

عرفان قانعی فرد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در باره خصوصیات اخلاقی و حرفه‌ای فواد گفت: دکتر کمال فواد سال ۱۹۳۲ در شهر سلیمانیه عراق دیده به جهان گشوده بود و در اواسط ۱۹۵۰ که هنوز عراق تحت بخت شاهنشاهی برقرار بود، راهی آلمان شد و در بخش شرق‌شناسی دانشگاه برلین به ادامه تحصیل پرداخت و سال ۱۹۷۰ دکتری فلسفه خود را دریافت کرد. در‌‌ همان سال‌های ۱۹۵۶ انجمن محصلین کُرد را در اروپا تاسیس کرد و در ۱۱ مارس ۱۹۷۰ که کردهای عراق با صدام توافق کرده بودند، راهی کردستان عراق شد و سال‌ها استاد زبان و تاریخ دانشگاه سلیمانیه بود. سال ۱۹۷۵ به همراه طالبانی، به تاسیس اتحادیه میهنی کردستان عراق پرداخت. زیرا از سال ۱۹۶۱ تا ۱۹۷۵ که ساواک ایران حرکت مسلحانه کردهای عراق به سرپرستی مصطفی بارزانی را راه انداخته بود، پس از عقد قرارداد الجزایر، آن بخش از کرد‌ها و رهبرشان به کرج پناهنده شده بودند. اما طالبانی و دوستانش و از جمله کمال فواد آتش قیام را در عراق زنده نگه داشتند.

سال ۱۹۷۶ دوباره به برلین بازگشت در دانشگاه برلین بخش شرق‌شناسی، به کار در زمینه تاریخ و زبان خاورمیانه پرداخت و زبان‌های کردی و عربی و فارسی را به نیکویی می‌دانست و چندین اثر هم در این باره منتشر کرد. اثر فرهنگی بسیاری از نویسندگان را نیز از محاق سانسور بیرون کشید و منتشر کرد و از جمله آن‌ها می‌توان به اثر مشهور ابراهیم احمد(ژانی گل - درد ملت) اشاره کرد. پس از سال ۱۹۹۱ به کردستان عراق بازگشت و در دور اول فعالیت پارلمان محلی کردستان عراق، مسئول فراکسیون اتحادیه میهنی بود و در سال ۲۰۰۲ مدتی کوتاه ریاست پارلمان محلی اقلیم کردستان عراق را بر عهده داشت و سه سال آخر زندگی‌اش را نیز با سرطان مبارزه کرد و بنا به گفته دخترش، شب ۱۶ نوامبر ۲۰۱۴ درگذشت.

وی یکی از شخصیت‌های بزرگ سیاست معاصر کردستان و از جانشین‌های طالبانی در حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق محسوب می‌شد. علاقه زیادی به تاریخ و ادب و فرهنگ ایران به ویژه شاعرانی همچون فردوسی، حافظ، سعدی و خیام داشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز