خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل اعزام ۲۵۰۰ سرباز آمریکا به شمال سوریه/ سناریوی آمریکا برای تقابل با روسیه در شرق فرات/ ابعاد جنگ نیابتی احتمالی واشنگتن و مسکو در شامات

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۹۳۴۵

کارشناس مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از شمال سوریه به اقلیم کردستان عراق منتقل کرده و طی این سال‌ها رقمی معادل ۷۱۰ میلیارد دلار به سوریه ضرر وارد کردند.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل اعزام دو هزار و ۵۰۰ سرباز آمریکا به شمال سوریه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آمریکا از سال ۲۰۱۴ نیروهای تفنگدار دریایی خود را در مناطق شمالی سوریه اعم از دیرالزور و شرق فرات مستقر کرد و هم‌اکنون هم اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد ایالات متحده قصد دارد حدود دو هزار و ۵۰۰ سرباز خود را به این مناطق اعزام کند تا در نهایت بتواند همانند گذشته بر گروه‌های تروریستی تسلط داشته باشد و این جریان‌ها را از سوریه به عراق و بالعکس منتقل کند. از منظر دیگر ایالات متحده به دنبال آن است تا پایگاه‌های خود را در مناطقی مانند حسکه و قامشلی تقویت کند و این مسائل در حالی جنبه عملیاتی به خود می‌گیرد که ترکیه هم در منطقه ادلب حضور دارد و به دنبال آن است تا بتواند نیروهای کُرد و تحرک آنها را کنترل کنند.

وی ادامه داد: هدف دیگر ایالات متحده از انتقال ۲۵۰۰ سرباز خود به سوریه بحث غارت نفت این کشور است. بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی دمشق، آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۴ تاکنون روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از شمال سوریه به اقلیم کردستان عراق منتقل کردند و سپس از آنجا این میزان را به بندر جیهان ترکیه انتقال داده‌اند که در کل طی این سال‌ها رقمی معادل ۷۱۰ میلیارد دلار به سوریه ضرر وارد کردند که البته ترکیه و اقلیم کردستان عراق هم از این روند سودهای هنگفت کسب کردند. بر همین اساس صرفاً نباید به تحرکات جدید آمریکا در سوریه با عینک سیاسی یا نظامی نگاه کرد، بلکه مسائل اقتصادی هم در میان است. هدف دیگر ایالات متحده از استقرار در شمال سوریه تامین امنیت اسرائیل است؛ چراکه بخشی از حضور سربازان ایالات متحده در شمال سوریه نظارت بر کُردها و کنترل اوضاع و احوال این کشور است تا علیه تل‌آویو اقدامی صورت نگیرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: آنچه که ایالات متحده به بهانه آن اقدام به اعزام دو هزار و ۵۰۰ سرباز خود کرده، تحرکات روسیه و ایران در سوریه است. اخیراً مقامات پنتاگون اعلام کردند که تهران و مسکو در سوریه تبادلات اطلاعاتی و نظامی داشتند که این امر از گذشته وجود داشته و یک موضوع جدید به شمار نمی‌آید اما باید متوجه باشیم که این دلایل به نوعی بهانه‌‌تراشی از سوی ایالات متحده است تا بتواند تقویت حضور خود در شمال سوریه را توجیه کند. به موازات این روند ایالات متحده به کشورهای حاشیه خلیج فارس دستور داده تا به صورت تاکتیکی به روسیه نزدیک شوند و ائتلاف تهران و مسکو را مورد ضربه قرار دهند که می‌توان به مواضع اخیر وزیر خارجه روسیه در مورد جزایر ایران اشاره کرد اما بحث اینجاست که سناریوی واشنگتن تشدید اقدامات خود در سوریه است تا بتواند بیشترین فشار را به روسیه وارد کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی‌ معتقدند که با اعزام طیف جدیدی از نیروهای آمریکا به شمال سوریه احتمال وقوع جنگ نیابتی میان واشنگتن و مسکو وجود دارد اما برخی دیگر معتقدند که این اتفاق فعلاً رخ نخواهد داد. اگر فرض را بر وقوع جنگ نیابتی بگذاریم، به احتمال زیاد ایالات متحده از جریان‌های تروریستی مانند ارتش آزاد سوریه استفاده خواهد کرد و روس‌ها هم ممکن است واگنر را به میدان بیاورند. بحث اینجاست که روند مذکور می‌تواند باعث درگیر شدن روسیه در سوریه شود و این دقیقاً همان چیزی است که ایالات متحده به موازات جنگ اوکراین میخواهد. مسکو سعی می‌کند به صورت مستقیم وارد تنش با آمریکا و ناتو نشود و به همین دلیل معتقدم که در نهایت احتمال دارد یک جنگ نیابتی و ترکیبی در شمال سوریه اتفاق بیفتد که حتی داعش و النصره هم وارد میدان شوند اما درگیری مستقیم میان دو طرف کاملاً دور از ذهن است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز