خبرگزاری کار ایران

صفاتاج در گفت‌وگو با ایلنا:

اگر «جنین» مسلح باقی بماند، اسرائیل با چالش جدی روبه‌رو می‌شود/ تشکیل اتاق عملیات مشترک جریان‌های مقاومت، زنگ خطر علیه تل‌آویو است

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۴۳۷۲

کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین گفت: وضعیت فعلی برای نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در نوک پیکان این حملات قرار دارد، بسیار سخت و دشوار است و وی نمی‌تواند تصمیم درستی اتخاذ کند.

«مجید صفاتاج» کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در تشریح ابعاد درگیری میان نظامیان رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی در جنین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بعد از درگیری‌های اخیر که در غزه صورت گرفت، یک‌باره شاهد سرایت تقابل نظامی میان جریان‌های فلسطینی و اسرائیل در کرانه باختری بودیم؛ تا جایی که گروه‌های فلسطینی در این راستا متوجه شدند که باید فاز جدید آموزش‌ها و تجهیز شدن را در دستور کار خود قرار دهند. به همین دلیل شاهد بودیم که در تقابل اخیری که در جنین رخ داد، آنها از موشک قسام علیه مواضع اسرائیل رونمایی و استفاده کردند و همین مسأله موجب شده که تل‌آویو نگران شود. معتقدم وضعیت فعلی برای بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل که در نوک پیکان این حملات قرار دارد بسیار سخت و دشوار است و وی نمی‌تواند تصمیم درستی اتخاذ کند.

وی ادامه داد: از منظر دیگر باید متوجه باشیم که موقعیت شهر و اردوگاه جنین از حیث راهبردی و نظامی بسیار مهم است و اگر این منطقه همچنان مسلح باقی بماند، یک چالش جدی برای اسرائیل رقم خواهد خورد. معتقدم تل‌آویو از حیث امنیتی با یک مشکل جدید روبه‌رو است. مساله دیگر این است که در گذشته نظامیان اسرائیل با یک جیپ دو سرباز وارد جنین می‌شدند و سوژه‌های خود را دستگیر می‌کردند و می‌رفتند، اما حالا اینگونه نیست و اوضاع کاملاً نسبت به چند سال پیش دگرگون شده است. به همین جهت ما می‌بینیم نظامیان رژیم صهیونیستی با بلدوزر و خودروهای زرهی وارد دروازه شهر جنین شدند و خرابی‌های زیادی ایجاد کردند اما همچنان درگیری‌ها و مقاومت از سوی فلسطینی‌ها وجود دارد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بر اساس گزارش‌های میدانی، نظامیان تل‌آویو نتوانستند از دروازه شهر جنین به صورت کامل وارد این منطقه شوند، لذا معتقدم که این جنگ می‌تواند چندین روز به طول بیانجامد و به موازات آن تسلیحات جدید به کار گرفته شود که همین مسأله موجبات افزایش مدت درگیری را فراهم خواهد کرد. این در حالیست که تشکیل اتاق عملیات مشترک از سوی جریان‌های مقاومت به نوعی علاوه بر آنکه یک اتحاد همه‌گیر را به رخ می‌کشد، باعث می‌شود که یک زنگ خطر برای اسرائیل و ارتش آن به صدا درآید. لذا بدون شک ادامه چنین وضعیتی برای صهیونیست‌ها خطرناک خواهد بود. در راستای عملیات اخیر ارتش اسرائیل در جنین بسیاری از کشورها و جامعه بین‌الملل نسبت به این اقدام تل‌آویو اعتراض کردند. کشورهای عربی به نوبه خود نسبت به این اقدامات بیانیه‌هایی را صادر کردند و معتقدند کرانه باختری بر اساس قرارداد اسلو همچنان متعلق به فلسطینی‌ها است و نباید در این منطقه دخل و تصرفی از سوی تل‌آویو صورت بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر این عملیات مدت بیشتری ادامه پیدا کند بدون شک برای اسرائیل خروجی مناسبی به وجود نمی‌آید و صرفاً یک تنفر عمومی رقم می‌خورد. ایالات متحده هم به هر حال در شرایط فعلی خسارت روابط با اسرائیل را پرداخت می‌کند و به نظرم دموکرات‌های کاخ سفید سعی می‌کنند که اوضاع را کنترل کنند. در نهایت اگر ارتش اسرائیل بتواند جنین را بر اساس راهبرد خود به صورت کامل مورد هدف قرار دهد، قطعاً برای شهرهای دیگر مانند نابلس هم برنامه‌ریزی خواهد کرد اما مسأله اینجاست که جریان مقاومت فلسطین هم دست روی دست نخواهد گذاشت و واکنش خود را تشدید می‌کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز