خبرگزاری کار ایران

رضوی در گفت‌وگو با ایلنا:

نتانیاهو در دوراهی «مذهبی‌ها» و «لائیک‌ها» قرار دارد/ موارد اختلاف نخست‌وزیر اسرائیل و جریان منتسب به بن گویر

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۱۸۳۹

کارشناس مسائل اسرائیل گفت: تفکر تندروهای اسرائیل نمی‌گذارد آنها از این خواسته و اقدامات خود فاصله بگیرند، اما واقعیت این است که روند مذکور امکان دارد تا انتخابات آتی ایالات متحده جلو برود.

«سید محمدجعفر رضوی» کارشناس مسائل اسرائیل در تشریح دلایل افزایش انتقادها به رفتار وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: قبل از هر چیز باید به این موضوع اشاره کنم که «ایتمار بن‌گویر» برای ورود به کابینه اسرائیل برنامه‌های خود را به صورت واضح علیه سرزمین‌های ۱۹۴۸ مطرح کرد و می‌خواست با استفاده از این روند، اعتماد تندروها را جلب کند تا در نهایت بتواند پست وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی را از آن خود کند. عملاً شاهد آن هستیم که تفکر بن گویر و آنچه وی «عملیاتی کردن ساخت شهرک‌های غیرقانونی و شکل‌گیری گردان‌های مقابله با فلسطینی‌ها» می‌خواند اساساً یک نوع تندروی بیش از حد را نمایان می‌کند. این در حالیست که بسیاری از مقام‌های ارتش و سیاسیون اسرائیل علیه وی دست به کار شدند و بارها علیه او موضع گرفتند.

وی ادامه داد: این طیف به صورت کلی یک نگاه کلاسیک دارد اما در مقابل جریان منتسب به بن گویر یک نگاه مذهبی تند را دنبال می‌کند و به نوعی در حال هدف قرار دادن طیف مقابل است. توجه داشته باشید که ساختار رژیم صهیونیستی یک ساختار نظامی - امنیتی به حساب می‌آید اما چهره‌ها و جریان‌های مذهبی اسرائیل تاکنون در ارتش خدمت نکرده‌اند و به همین دلیل است که چارچوب ارتش و سازمان‌های امنیتی تل‌آویو عموماً در دست لائیک‌ها است. بر همین اساس اختلاف به وجود آمده فعلی در کابینه اسرائیل به رهبری بنیامین نتانیاهو هم زایده همین اختلاف میان طیف مذهبی با جریان غیرمذهبی است و به همین دلیل نخست وزیر اسرائیل حالا در یک دوراهی مشخص قرار گرفته است. نتانیاهو اگر از مذهبی‌ها و چهره‌ای مانند بن گویر فاصله بگیرد احتمال این وجود دارد که کابینه را از دست بدهد.

 این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: با این وجود نتانیاهو همچنان با وزیر امنیت داخلی رژیم‌صهیونیستی بر سر ساخت شهرک‌ها مشکلات زیادی دارد؛ چراکه او به دنبال شهرک‌سازی قانونی و حفاظت از آنها توسط ارتش است اما بن گویر به دنبال ساخت شهرک‌های بیشتر به صورت غیرقانونی بوده و حالا تضاد دو دیدگاه باعث ایجاد اختلاف شده است. این در حالی است که ایالات متحده و اروپا هم با مساله ادامه ساخت و سازها در قالب شهرک‌سازی گسترده مخالف هستند و نمی‌خواهند این روند ادامه داشته باشد. در مقابل باید متوجه باشیم که گزینه مطلوب برای نتانیاهو این است که بتواند تندروها را در کنار خود نگه دارد و از سوی دیگر آن طیف که در تل‌آویو به اروپا، آمریکا و به صورت کلی به نظام بین‌الملل متصل هستند را هم در کنار خود داشته باشد.

وی در پایان در مورد سناریوهای مورنظر نخست‌وزیر اسرائیل خاطرنشان کرد: نتانیاهو معتقد است زمانی که جامعه ملل به دلیل رفتار و عملکرد بن گویر علیه وی دست به اقدام بزند، اگر او منافع خود را در فاصله گرفتن از تندروها ببیند، سریعاً به سمت مخالف چرخش خواهد کرد. معتقدم تفکر تندروهای اسرائیل نمی‌گذارد آنها از این خواسته و اقدامات خود فاصله بگیرند، اما واقعیت این است که روند مذکور ممکن است تا انتخابات پیش روی ایالات متحده جلو برود. لذا اگر در آمریکا جمهوریخواهان روی کار بیایند، بدون تردید نتانیاهو از تندروها در داخل تل‌آویو فاصله می‌گیرد اما اگر دموکرات‌ها بر سر کار باشند او چنین اقدامی انجام نخواهد داد و وضع موجود را حفظ میکند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز