خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

اظهارات «محمود عباس» برای مذاکره با اسرائیل، مواضع فلسطینی‌ها را هدف گرفت/ هنوز وعده‌های آمریکا و اروپا در مورد فلسطین محقق نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۲۵۸۹۸۱

کارشناس مسائل منطقه گفت: اشاره رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به مذاکرات در چارچوب قوانین بین‌المللی و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های سازمان ملل را باید یک موضع و نظریه تکراری دانست.

«مصدق‌ مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل اعلام آمادگی رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین برای مذاکره با اسرائیل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد سخنان محمود عباس ذکر چندین نکته مهم و ضروری به نظر می‌رسد. زمانی که او پیشنهاد خود را در سفر اخیر رییس جمهور آمریکا به سرزمین‌های اشغالی ارائه داد، بایدن به صورت علنی اعلام کرده که فهرست درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین واقعا غیرقابل عملیاتی شدن بوده و اجرایی شدن آن دور از ذهن است. سخنان بایدن نشان داد اوضاع و احوال در وضعیت فعلی بسیار سخت است. بر این اساس معتقدم که مواضع اخیر محمود عباس به خصوص در مورد آمادگی وی برای مذاکره با اسراییل نشان می‌دهد که او به نوعی می‌خواهد به سمت سازش برود. در این میان مقاومت فلسطین توانسته دست برتر را در محورهای مختلف مبارزه با رژیم صهیونیستی به همه نشان بدهد و اتفاقاً شاهد آن هستیم که تل‌آویو دقیقاً به همین موضوع اذعان دارد.

وی ادامه دارد: حالا محمود عباس در حال حاضر می‌خواهد که اوضاع را با سازش‌کاری جلو ببرد. در شرایط کنونی که اسراییل درگیر چالش‌های زیادی از سوی مقاومت فلسطین است، باید اظهارات محمود عباس را در راستای هدف قرار دادن مواضع مقاومت فلسطین دانست. او در شرایط فعلی نباید اینگونه موضع‌گیری می‌کرد؛ چراکه هنوز وعده‌های آمریکا و اروپا در مورد فلسطین نه تنها محقق نشده بلکه شهرک‌سازی هم ادامه دارد. بنابراین به نوعی شاهد تغییرات مثبت در اراضی اشغالی نیستیم و این در حالی است که ژئوپلیتیک منطقه و دنیا هم در حال تغییر است و به نوعی اوضاع در حال دگرگونی خواهد بود. هم اکنون پرسش این است که در این شرایط چرا محمود عباس چنین موضعی را اتخاذ می‌کند؟ معتقدم که این مواضع آن هم پس از سفر بایدن به اراضی اشغالی را باید در این روند مهم دانست.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: واقعیت این است که اشاره او به مذاکرات در چارچوب قوانین بین‌المللی و بازگشت به مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های سازمان ملل را باید یک موضع و نظریه تکراری دانست. سخنان محمود عباس در مورد سازش با اسراییل یک طرح شکست‌خورده است؛ چراکه او هیچ وقت در مورد اقدامات اسراییل و اقدامات دستگاه امنیتی و نظامی آن علیه قدس و منافع فلسطینی‌ها چیزی نگفته است و صرفاً به دنبال طرحی هستند که اردن و مصر راه هم در آن شرکت دهند و در نهایت یک سرزمین مشخص به عنوان کشور فلسطین تشکیل دهند. جدای از اینکه چرا هنوز کشورهای دخیل در پرونده فلسطین نتوانسته‌اند گام موثری در اجرای طرح دو کشوری بردارند، باید به این مساله توجه کرد که اساساً قرار نیست که تل‌آویو گام مثبتی در این راستا بردارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک اسراییل با این طرح‌ها مخالفت خواهد کرد و حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که مذاکرات میان تشکیلات خودگردان فلسطین و اسراییل انجام شود باز هم خروجی آن چندان درست نخواهد بود و چیزی را تغییر نمی دهد. اینکه چه اتفاقی قرار است طی این مدا در سرزمین‌های اشغالی و منطقه رخ دهد مشخص نیست اما آمارها نشان می‌دهد که صهیونیست‌ها نه تنها در داخل بلکه در منطقه و حتی کشورهایی که با تل‌آویو روابط قدیمی دارند، با چالش روبه‌رو است. این چالش‌ها باعث می‌شود که اسرائیل عصبی‌تر از گذشته عمل کند و حتی ممکن است باز هم فلسطینی‌ها را مورد هدف قرار دهد که بدون شک می‌تواند هر نوع مذاکره‌ای را به حاشیه براند. لذا باید گفت که سخنان محمود عباس در مورد مذاکرات باید تکرار مکررات دانست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز