خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

اسرائیل به دنبال ابقای محمود عباس با دست بسته است/ تمایل تشکیلات خودگردان به سازش با تل‌آویو جنبه انتخاباتی دارد/ هدف غایی، توسعه شهرک‌سازی‌ خواهد بود

asdasd
کد خبر : ۱۲۰۶۸۹۸

کارشناس مسائل منطقه گفت: نزدیک شدن رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به تل‌آویو، یک نوع سازش است اما اسرائیل صرفاً به دنبال نگه داشتن او و تزریق یک ابهام و خلأ مشخص خواهد بود.

«حسن هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه در تشریح دلایل تحرکات تشکیلات خودگردان برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین از مدت‌ها پیش در انزوای سیاسی قرار گرفته و به شدت در خارج از اراضی اشغالی منزوی شده است. به یاد داریم که از زمان به روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا، صحبت‌های زیادی در مورد صلح میان اسرائیل و تشکیلات خودگردان فلسطین مطرح شد و بر همین اساس شاهد سیر نزولی روند رفتاری تشکیلات خودگردان فلسطین در باب حل و فصل مشکلات فلسطینی‌ها هستیم. در این میان عده‌ای از روابطی که محمود عباس سعی می‌کند با رژیم‌صهیونیستی برقرار کند ناراحت و عصبانی هستند و حتی از امتیازهایی که وی به اسرائیل داده است شکایت دارند. آنها معتقدند محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین هر وقت که به اسرائیل امتیازات بیشتری می‌دهند، یک تهاجم سراسری علیه فلسطینی‌ها رقم می‌خورد.

وی ادامه داد: دامنه این تهاجم‌ها از پرونده شیخ جراح گرفته تا سایر تعدی‌ها به فلسطینی‌ها را شکل می‌دهد. به عبارت دیگر، هرگاه محمود عباس و تشکیلات خودگردان فلسطین به سمت رژیم صهیونیستی رفتند و وارد مناسبات سیاسی با یکدیگر شدند، تل‌آویو بیش از گذشته دست به اعمال رفتار رادیکال زده است. در این میان توجه کنید که بسیاری معتقدند تحرکات سیاسی محمود عباس جنبه انتخاباتی دارد و او در حال اجرای پروپاگاندا به جهت ابقای ساختار فعلی تشکیلات خودگردان فلسطین است. محمود عباس به دنبال آن است تا بتواند از این طریق رأی مردم را در انتخابات آتی تشکیلات خودگردان کسب کند. در همین راستا ایالات متحده و رژیم صهیونیستی هم به دنبال آن هستند تا محمود عباس را در همین سطح نگه دارند و این در حالیست که انتخابات مجلس ملی تشکیلات خودگردان فلسطین چندین بار به تعویق افتاده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: گفته شده که قرار است در ماه ژوئن اتفاق‌هایی در مورد این انتخابات رخ دهد تا بر همین اساس محمود عباس بتواند ترکیب فعلی سیاسی در تشکیلات خودگردان را حفظ کند. نکته‌ای که در این میان باید مورد توجه قرار بگیرد این است که متأسفانه عملکرد تشکیلات خودگردان فلسطین و شخص محمود عباس چندان مناسب ارزیابی نمی‌شود؛ به گونه‌ای که در فاز اقتصادی و سیاسی هیچ گشایش جدید و دستاورد ملموسی را شاهد نیستیم و به نوعی مردم فلسطین از این جریان فاصله گرفتند. توجه داشته باشید که برای ایالات متحده و اسرائیل شرایط کنونی تشکیلات خودگردان فلسطین و محمود عباس بسیار مفید است. این دقیقاً همان سناریویی است که از چند سال پیش اسرائیل و آمریکا به دنبالش بودند و حالا تا حدودی عملیاتی شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: هرگاه تل‌آویو صدای برگزاری انتخابات را می‌شنود به سمت سرکوب و تشدید مسائل امنیتی می‌رود و بر همین اساس غربی‌ها می‌دانند که اگر تشکیلات خودگردان ضعیف شود ولی سرکوب‌ها ادامه پیدا نکند، این روند به نفع آنها خواهد بود. در این میان باید توجه داشت که اسرائیل و آمریکا به دنبال حفظ خلأ سیاسی فعلی و فرسایش تشکیلات خودگردان فلسطین هستند. آنها به دنبال ساکن نگه داشتن وضعیت فعلی در این نهاد فلسطینی هستند تا بتوانند سناریوی خود را با ابقاء محمود عباس جلو ببرند. هدف غایی اسرائیل بحث توسعه شهرک‌سازی‌ها است و بر همین اساس معتقدم آمریکا و تل‌آویو به سمت برقراری یک آرامش نسبی در سرزمین‌های اشغالی خواهند رفت. پس از آن هم سعی می‌کنند محمود عباس را با دست بسته مجدداً ابقا کنند و یک سازش نسبی اما پنهان را رقم بزنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز