خبرگزاری کار ایران

بیگدلی در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل سفر احتمالی نتانیاهو به چین/ احتمال میانجیگری پکن میان اسرائیل و عربستان

asdasd
کد خبر : ۱۳۷۲۷۸۸

کارشناس مسائل آمریکا گفت: عده‌ای معتقدند که سفر احتمالی نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به چین برای دهن‌کجی به ایالات متحده انجام می‌شود اما واقعیت این است که واشنگتن همچنان به حمایت از تل‌آویو متعهد است.

«علی بیگدلی» کارشناس مسائل آمریکا در تشریح دلایل و ابعاد سفر احتمالی نخست‌وزیر اسرائیل به چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: واقعیت این است که اخیراً چین به کعبه آمال رهبران جهان تبدیل شده است. به عنوان مثال رئیس‌جمهوری فرانسه به همراه رئیس کمیسیون اروپا چندی پیش به پکن سفر کردند و پس از آن شاهد دیدار وزیر خارجه آمریکا با مقام‌ها و رئیس‌جمهوری چین بودیم که البته خروجی خاصی دربر نداشت. حالا هم بحث سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به چین مطرح شده که ابعاد گوناگونی دارد. بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل به انضمام تحلیلگران و ناظران بین‌المللی معتقدند که سفر احتمالی نتانیاهو به چین برای دهن‌کجی به ایالات متحده انجام می‌شود که به نظرم این تحلیل تا حد زیادی نادرست است. اگرچه تل‌آویو و واشنگتن با یکدیگر اختلاف دارند، اما باید متوجه باشیم که ایالات متحده همچنان به حمایت از اسرائیل تعهد دارد ‌و نمی‌توان این اختلاف‌ها و درگیری‌های سیاسی را نشانه ایجاد فاصله جدی بین دو طرف دانست.

وی ادامه داد: توجه داشته باشید که اختلاف کابینه فعلی نتانیاهو با آمریکا به دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما برمی‌گردد. در آن زمان دموکرات‌های حاکم بر کاخ سفید بحث پرونده دو کشوری را مطرح کردند و معتقد بودند که اسرائیل و فلسطین باید در نهایت اختلاف‌های خود را حل و فصل کنند. حالا هم که جو بایدن سکان‌دار کاخ سفید است و همین اختلاف پابرجاست و مشاهده می‌کنیم که طی ماه‌های اخیر تضاد میان واشنگتن و تل‌آویو بر سر شهرک‌سازی‌های گسترده عمیق شده است. بر همین اساس معتقدم شاید بخش جزئی از سفر احتمالی نتانیاهو به چین به مساله تضاد دیدگاه تل‌آویو و واشنگتن مربوط باشد اما نمی‌توان تمام این سفر را متوجه اختلاف دو طرف با یکدیگر دانست. نتانیاهو اگر به چین سفر کند بدون تردید در مورد پرونده ایران با مقام‌های پکن رایزنی خواهد کرد از آنها می‌خواهد که نسبت به تهران فاصله خود را حفظ کنند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: حتی ممکن است در مورد کمک‌های مربوط به حوزه فناوری نظامی که مدعی است از جانب چین و کره‌شمالی به تهران ارائه می‌شود، درخواست‌هایی را مبنی بر کاهش این امر مطرح کند. از منظری دیگر هم اسرائیل در پرونده اوکراین با مشکلات زیادی روبرو است و شاید نتانیاهو بخواهد از رابطه چین و روسیه در این پرونده بهره ببرد. در آن سوی میدان هم شاهد انعقاد توافق‌های تجاری میان چین و اسرائیل هستیم که آمریکا هم به خوبی بر این مسئله اشراف دارد. این در حالیست که کابینه نتانیاهو در شرایط فعلی عملاً یک کابینه بی‌ثبات به حساب می‌آید و تندروهای افراطی هم با اعمال و رفتار خود باعث شدند ایالات متحده نسبت به تحرکات تل‌آویو واکنش تند نشان دهد. به همین جهت باید بگویم که همه چیز به نفع نتانیاهو نیست.

وی افزود: از منظر دیگر برخی از تحلیلگران این مساله را مطرح می‌کنند که اسرائیل به دنبال آن است تا بتواند چین را به عنوان میانجی جدید میان خود و عربستان وارد توافق ابراهیم کند اما در این مورد هم باید متوجه باشیم که صرفاً اعمال نظر اسرائیل برای چینی‌ها ملاک نیست؛ به گونه‌ای که ریاض معتقد است اگر قرار باشد عادی‌سازی روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل صورت‌ پذیرد، می‌بایست طرح دو کشوری اجرایی شود. لذا رژیم‌صهیونیستی هم باید به این نتیجه برسد که اگر نظرات و خواسته‌های خود را تعدیل و اصلاح نکند مجدداً این پرونده به جایی نمی‌رسید و باز هم بن‌بست را شاهد خواهیم بود.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: بر همین اساس اگر نتانیاهو در سفر احتمالی خود به چین پیشنهاد میانجی‌گری میان اسرائیل و عربستان را به چین ارائه کند، تا زمانی که پرونده فلسطین بسته نشود اتفاق خاصی نخواهد افتاد؛ چراکه پکن از سال‌ها پیش نقش خود را در این پرونده فعال‌تر کرده و می‌داند که پیچ و خم‌های این نزاع چند دهه‌ای چگونه می‌تواند حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز