خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

چالش‌ها و فرصت‌های «شی جین‌پینگ» طی ۵ سال آینده/ پیام اخراج رئیس‌جمهوری پیشین چین از کنگره حزب کمونیست/ اولویت‌های پکن در عرصه سیاست خارجی

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۰۳۳۲

کارشناس مسائل سیاسی گفت: بدون تردید چینی‌ها روی توسعه و به‌روزرسانی نیروی دریایی و نیروی هوایی خود تمرکز بیشتری خواهند کرد که دلیلش تقابل با آمریکا در مورد تایوان است.

«سیدجلال ساداتیان» مدیرکل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه با اشاره به خروجی بیستمین کنگره حزب کمونیست خلق چین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: احزاب سوسیالیستی عموماً یک دفتر سیاسی دارند و در کنار آن یک شورای مرکزی قرار می‌گیرد و در نهایت کمیته‌های مشخصی اعم از اقتصادی، نظامی، اجتماعی و غیره در کنار آنها شکل می‌گیرند.  شورای مرکزی حزب کمونیست چین هم بخش اصلی همین ساختار به حساب می‌آید که از هفته گذشته تا چند روز پیش بیستمین کنگره حزب کمونیست خلق چین را برپا کرد. در این کنگره که هر پنج سال یک‌بار برگزار می‌شود، نقشه راه کلی برای هدایت این کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد و در نهایت با رأی تمام اعضای حزب کمونیست خلق چین به تصویب می‌رسد و در دستور کار اجرایی قرار می‌گیرد. عموماً جزئیات این طرح و مصوبات کنگره منتشر نمی‌شود اما بعدها به صورت کلی بخشی از آن توسط اتاق‌های فکر، اندیشکده‌ها و برخی از رسانه‌های دولتی چین منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: این روند را باید یک مدل از تصویب قوانین کلی بدانیم که پس از آن مجدداً در انتهای سال پنجم رأی‌گیری می‌شود که چه کسی ریاست حزب کمونیست خلق چین را به عهده داشته باشد یا اینکه قرار است چه اشخاصی از آن کنار گذاشته شوند. در کنگره اخیر برای سومین بار شی جین‌پینگ، رییس‌جمهور چین به عنوان رهبر این حزب انتخاب شد و در ادامه این مسأله شاهد تغییر کابینه و انتصاب افراد جدید در داخل حزب کمونیست خلق چین بودیم. افرادی که در پایان کنگره مذکور به عنوان تیم جدید رییس‌جمهوری چین معرفی شدند به نوعی از همراهان قدیمی وی هستند و این انتصاب‌ها نشان از یک تغییر کلی در هرم قدرت حزب کمونیست خلق چین دارد. نکته بسیار مهم این است که در جلسه این کنگره شاهد آن بودیم که به یکباره رییس‌جمهوری پیشین این کشور توسط عوامل اجرایی کنگره به بیرون از سالن برگزاری کنگره هدایت شد که حاشیه‌های زیادی را در رسانه‌های دنیا به وجود آورد.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: مدل خارج کردن وی از این سالن به خوبی نشان می‌دهد که یک تسویه حساب مشهود در لایه‌های بالایی حزب کمونیست خلق چین انجام شده است که می‌تواند برای مخالفان شی جین‌پینگ یک اخطار و پیام هشدار قلمداد شود. در این بین باید توجه داشت که چین حدوداً هزار میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد که براساس تصمیمات اخیر در بیستمین کنگره حزب کمونیست، بخشی از این مبلغ هزینه توسعه داخلی و نوسازی زیرساخت‌های این کشور خواهد شد. مقام‌های چین معتقدند که نیمی از جمعیت عظیم این کشور را توانسته‌اند به رفاه برسانند که بحث مسکن، خوراک، پوشاک و اشتغال را در بر می‌گیرد. بر این اساس بحث دیگری که آنها برای پنج سال آینده مدنظر خواهند داشت مساله توسعه زیرساخت‌های نظامی خواهد بود. بدون تردید آنها بر روی نیروی دریایی و نیروی هوایی خود تمرکز بیشتری خواهند کرد که دلیلش مسایل اخیر و تقابل با آمریکا در مورد تایوان است.

ساداتیان افزود: در بحث نیروگاه‌های هسته‌ای هم سرمایه‌گذاری‌های زیادی از سوی چین انجام خواهد شد که تمام این مسائل از اهداف آتی چین در پنج سال پیش‌رو خواهد بود. توجه داشته باشید که تمرکز چین در خارج از خاک خود بر پیشبرد طرح یک جاده کمربند خواهد بود و این پروژه برای پکن و حزب حاکم اهمیت بسیاری دارد. این درحالی است که ایالات متحده سعی می‌کند مسیر رسیدن و اتمام پروژه‌های چین را ناهموار کند تا به هر ترتیب که شده بتواند انواع و اقسام فشارهای خود را به پکن وارد کند. این در حالی است که بدهی ایالات متحده در سطح بالایی قرار دارد که این موضوع برای چینی‌ها یک امتیاز استراتژیک محسوب می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: پکن معتقد است که کار در هنگ‌کنگ به اتمام رسیده و چین توانسته است این منطقه را زیر پرچم خود تثبیت کند اما حالا بحث نزاع بر سر تایوان با آمریکایی‌ها به یک مساله جدی تبدیل شده است. بر همین اساس معتقدم شی جینپینگ در پنج سال آینده اگر در داخل کشورش با چالش‌های زیادی روبه‌رو نباشد، بدون تردید در خارج از خاک خود با بحران‌های متعددی رویارو خواهد شد که فائق آمدن بر آن نیازمند یک تیم یکدست و هماهنگ با او خواهد بود. به همین جهت عزل و نصب‌های اخیر در بیستمین کنگره حزب کمونیست چین هم عموماً از این مسائل نشأت می‌گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز