خبرگزاری کار ایران

قائم‌مقامی در گفت‌وگو با ایلنا:

آکشنر به دنبال کودتای حزب علیه حزب بود/ حزب کارگران کردستان به قلیچداراوغلو نظر مثبتی دارد/ اردوغان به شدت تضعیف شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۸۳۷۱

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: سیاست رئیس‌جمهوری ترکیه مخصوصا از سال ۲۰۱۸ جامعه را کاملا دچار شکاف اجتماعی- سیاسی کرده است. اگر این انتخابات به دور دوم کشیده شود قطعا شکست خواهد خورد چرا که کردها و علوی‌ها به وی رأی نخواهند داد.

علی قائم‌مقامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر انتخاب کمال قلیچداراوغلو به عنوان نامزد ریاست‌جمهوری از سوی اتحاد ملت یا احزاب شش‌گانه مخالف رجب طیب اردوغان و در پاسخ به این پرسش که چه اتفاقی افتاد که این ائتلاف از مرز فروپاشی که خبری خوبی برای رئیس‌جمهوری ترکیه بود به ناگاه مجددا با اتحاد نامزد خود را معرفی کردند، گفت: اردوغان بعد از اینکه مرآل آکشنر جدا شد، گفت این‌ها در حال ریزش هستند اما با امضای ۱۲ ماده برای نقشه راه در جهت تغییر نظام ریاستی به نظام پارلمانی تقویت شده توسط اتحاد ملت، این ائتلاف مجددا خود را بازیابی کرد.

وی ادامه داد: معتقدم مرآل آکشنر روز جمعه تلاش کرد تا با نقشه‌ای حزب جمهوری‌خواه خلق را متلاشی کند و به نوعی کودتای حزب علیه حزب صورت بگیرد. این خانم جدا شده از حزب پان ترکیست افراطی حرکت ملی‌گرا و گرگ‌های خاکستری است که کمی دندان‌هایشان کشیده شده اما همان دیدگاه‌ها را دارند و کمی ملایم‌تر شده‌اند و می‌خواهند در جناح راست میانه قرار بگیرند و ملی‌گرا هستند؛ به همین علت هم وقتی این حزب منصور یاواش، شهردار آنکارا را به عنوان کاندیدای خود اعلام کردند با مخالفت کردها مواجه شد.

وی افزود: حزب کارگران کردستان اما در خصوص قلیچداراوغلو موضع مثبتی دارند و مدحت سنجار اعلام کرده که درهای حزب ما به سمت قلیچداراوغلو باز است. مرآل آکشنر اما مخالف همراهی اتحاد ملت با دموکراتیک کردها است و همان مواضع اردوغان را دنبال می‌کند. 

این کارشناس مسائل ترکیه گفت: احزاب حاضر در اتحاد ملت شامل حزب جمهوری‌خواه خلق به رهبری کمال قلیچدار اوغلو، حزب خوب به رهبری مرال آکشنر، حزب سعادت به رهبری تمل کارا ملا اوغلو، حزب جهش و دموکراسی به رهبری علی باباجان، حزب آینده به رهبری احمد داوداوغلو و حزب دموکرات به رهبری گلتکین اویسال هستند. هدف این ائتلاف پیاده‌سازی ۱۲ ماده‌ای است که نظام ریاستی را به نظام پارلمانی تغییر می‌دهد. 

قائم مقامی در پاسخ به این پرسش که این احزاب ۶ گانه که این میزان در ایدئولوژی با یکدیگر متفاوت هستند آیا می‌توانند اتحاد خود را تا زمان انتخابات حفظ کرده و بر رجب طیب اردوغان پیروز شوند، گفت: اتحاد ملت معتقد است که شبیه هم نبودنشان مانند تکثر جامعه ترکیه است که مردم گرایش‌های سیاسی مختلفی دارند و به این ترتیب می‌خواهند صدای همه مردم ترکیه باشند.  

وی ادامه داد: اردوغان در حال حاضر به شدت تضعیف شده است و کشور حدود ۵۰۰ میلیارد دلار بدهی خارجی دارد و زلزله نیز بر همه مشکلات اضافه کرده است و سازمان ملل خسارت آن را بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار برآورد کرده است. یک چنین شرایطی بر کشور حاکم است. سیاست اردوغان مخصوصا از سال ۲۰۱۸ جامعه ترکیه را کاملا دچار شکاف اجتماعی- سیاسی کرده است. اگر این انتخابات به دور دوم کشیده شود قطعا اردوغان شکست خواهد خورد چرا که کردها و علوی‌ها به وی رأی نخواهند داد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز