خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ممکن است فنلاند بدون همراهی سوئد روند عضویت در ناتو را تکمیل کند/ سرنوشت اردوغان در انتخابات آتی در وضعیت هلسینکی و استکهلم تاثیرگذار است

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۰۲۱۳

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: اتحادیه اروپا خیلی علاقمند است که عضویت فنلاند و سوئد در ناتو همزمان باشد اما این اختلافات موجب شده تا ما شاهد بیان این اظهارات باشیم که شاید فنلاند این مسیر را به تنهایی طی کند و از سوی مواضع ترکیه باعث شده که موضع سوئد در خصوص چگونگی عضویت در ناتو با موانع بیشتری همراه باشد.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این پرسش که نخست وزیر فنلاند در حالی روز یکشنبه بار دیگر بر عضویت همزمان این کشور و سوئد به پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تاکید کرد که خبرها حاکی از تصمیم هلسینکی بر طی کردن روند عضویت در ناتو بدون همراهی استکهلم خبر می‌دهد، سرنوشت عضویت این دو کشور در نهایت چه خواهد شد، گفت: عضویت فنلاند و سوئد در ناتو به مرحله پیچیده و سخت رسیده و آن هم ناشی از مخالفت‌های ترکیه است که می‌کوشد با گرو نگه داشتن مسأله عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی تا حد زیادی نسبت سیاست‌های انتقادی این کشورها نسبت به شیوه حکومت داری رجب طیب اردوغان و سیاستی که ترکیه در قبال منطقه کردنشین دارد و مواضعی که ترکیه در قبال برخی موضوعات سیاسی و اقتصادی دارد، از این مسأله حداکثر بهره برداری تبلیغاتی را داشته باشد. 

وی ادامه داد: با موضوع قرآن‌سوزی که در سوئد رخ داد، تا حدودی این موضوع ابعاد پیچیده‌ای پیدا کرد و آنکارا توانست افکار عمومی کشورهای مسلمان را به سمت خودش جلب کرده و عملا مسأله عضویت استکهلم در ناتو را به مراتب سخت‌تر از هلسینکی کند. در عین حال مشکلات ترکیه با دولت فنلاند کمتر است و این کشور در قبال کردهای جدایی‌طلب جنوب ترکیه، سیاست محتاطانه‌تری را در پیش گرفته و این مسأله نیز موجب شد تا این موضوع مطرح شود که فنلاند می‌تواند بدون همراهی سوئد روند عضویت در ناتو را طی کند.

وی افزود: با این حال اتحادیه اروپا خیلی علاقمند است که این عضویت همزمان باشد اما این اختلافات موجب شده تا ما شاهد بیان این اظهارات باشیم که شاید فنلاند این مسیر را به تنهایی طی کند و از سوی مواضع ترکیه باعث شده که موضع سوئد در خصوص چگونگی عضویت در ناتو با موانع بیشتری همراه باشد. 

این کارشناس مسائل اروپا گفت: به نظر می‌رسد با توجه به دشواری‌هایی که اردوغان پس از زلزله هفته گذشته ترکیه با آن مواجه شده و شانس پیروزی او را در انتخابات آینده ریاست‌جمهوری تا حدود زیادی نسبت به گذشته کمتر کرده، این خوش‌بینی را در برخی محافل اروپایی ایجاد کند که به احتمال زیاد فنلاند و سوئد در تابستان سال جاری به عضویت ناتو درخواهند آمد. در نتیجه تا زمان انتخابات ترکیه این موضوع همچنان در صدر اخبار باقی خواهد ماند تا سرنوشت اردوغان در انتخابات آتی مشخص شود.

وی افزود:‌اگر اردوغان در این انتخابات شکست بخورد، مسیر برای عضویت برای هلسینکی و استکهلم در ناتو هموار خواهد شد و حتی امکان دارد مشکلات اقتصادی موجب شود تا رئیس‌جمهوری ترکیه به منظور به دست آوردن کمک‌های مالی، نسبت به عضویت این دو کشور انعطاف بیشتری از خود نشان دهد.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز