خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

حضور تانک‌های لئوپارد در اوکراین به منزله مواجهه مستقیم‌ آلمان و روسیه خواهد بود/ اروپایی‌ها همچنان نگران واکنش روسیه هستند

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۲۷۰۱

یک کارشناس مسائل اروپا گفت: تانک‌ها لئوپارد با توجه به اینکه از پیشرفت زیادی نسبت به سلاح‌های اوکراینی برخوردار هستند، حضورشان در عرصه میدانی نبرد عملا به منزله مواجه مستقیم‌تر آلمان و روسیه خواهد بود و شاید فرصت‌های باقیمانده برای مذاکره و گفت‌وگو که آلمانی‌ها به دنبال آن هستند را از بین ببرد.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در ارزیابی نتایج نشست گروه تماس اوکراین که در پایگاه هوایی رامشتاین آلمان برگزار شد و در پاسخ به این پرسش که عدم اتفاق‌نظر در موضوع میزان و نوع تسلیحات اهدایی به اوکراین چه تاثیری در صحنه نبرد خواهد داشت، گفت: اجلاس رامشتاین از این جهت که نتوانست به خواسته‌های اوکراین برای دریافت سلاح‌های سنگین از جمله تانک‌های لئوپارد آلمانی پاسخ مثبت بدهد، موضوع قابل توجهی در عرصه میدانی جنگ اوکراین است. از این جهت که اوکراینی‌ها با توجه به نبرد یک‌ساله با روس‌ها، به شدت به سلاح‌های سنگین و دوربرد نیاز دارند تا بتوانند با قدرت بیشتری با ارتش روسیه بجنگند. ضمن اینکه عملا امروز ارتش اوکراین به ارتش ناتو تبدیل شده و این سلاح‌های ناتو در دست سربازان اوکراینی است که در نبرد علیه روسیه استفاده می‌شود. 

وی ادامه داد: اوکراینی‌ها مجبور هستند با توجه به ملاحظات نظامی و امنیتی به خصوص آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی همچون فرانسه، آلمان و انگلیس نبرد خودشان را مدیریت کنند و از سلاح سنگین در این حوزه اهمیت بالایی پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد آلمان‌ها ملاحظات سیاسی و امنیتی زیادی در ارتباط با نبرد اوکراین دارند. آلمان پیش از آغاز بحران اوکراین همچنان امیدوار بود تا از طریق قدرت نرم و نفوذش در روسیه بتواند با روس‌ها تعامل داشته باشد. آمریکایی‌ها اما از ابتدا به دنبال فرصتی برای به تله انداختن روسیه و فشار بر این کشور بودند. اتحادیه اروپا و به خصوص آلمان‌ها سیاست متفاوتی داشته و معتقد به استفاده از قدرت نرم برای تغییر رفتار روسیه بودند. 

وی افزود: این اتفاق نیفتاد و حمله روسیه به اوکراین عملا اتحادیه اروپا را مجبور کرد تا از مواضع و دیدگاه آمریکا در قبال روسیه تبعیت کنند و سیل سلاح‌های خود را راهی اوکراین کردند تا آنچنان که امروز گفته می‌شود کمک‌های نظامی آمریکا و اروپا بیش از بودجه کل اوکراین است. 

این کارشناس مسائل اروپا گفت: اروپایی‌ها البته نگران واکنش روسیه نیز هستند و اینکه تانک‌های آلمانی در اوکراین بتواند صحنه نبرد را به گونه‌ای تغییر دهد که واکنش‌های متفاوتی از روسیه را شاهد باشند و تبعات جنگ اوکراین به حوزه جغرافیایی این کشور محدود نشود. ضمن اینکه تانک‌ها لئوپارد با توجه به اینکه از پیشرفت زیادی نسبت به سلاح‌های اوکراینی برخوردار هستند، حضورشان در عرصه میدانی نبرد عملا به منزله مواجه مستقیم‌تر آلمان و روسیه خواهد بود و شاید فرصت‌های باقیمانده برای مذاکره و گفت‌وگو که آلمانی‌ها به دنبال آن هستند را از بین ببرد.

وی ادامه داد: نکته مهم دیگر این است که ما اکنون در آلمان همچنان شاهد شکاف احزاب راست و چپ در چگونگی مواجهه با جنگ اوکراین هستیم و همچنان جریانی در آلمان وجود دارد که معتقدند باب دیپلماسی با روسیه همچنان باید باز نگته داشته شود و موقعیت اولاف شولتز در عرصه سیاسی آلمان نیز باعث شده نتواند با عزم و اراده محکم‌تری برای حمایت از اوکراین اقدام و عمل کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز