خبرگزاری کار ایران

مکی در گفت‌وگو با ایلنا:

ناآرامی‌های کوزوو و مرز صربستان می‌تواند موجب شکل‌گیری موج جدید مهاجرت به سمت اروپا باشد/ میزان پذیرش پناهجویان موجب اختلاف کشورهای اتحادیه اروپا شده است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۶۸۵۸

یک تحلیلگر مسائل اروپا گفت: با توجه به ناآرامی‌هایی که در کوزوو و مرز صربستان در ماه‌های اخیر ایجاد شده احتمال بروز تنش و حرکت موج جدیدی از پناهجویان به سمت اروپا دور از ذهن نیست.

مرتضی مکی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر «فایننشال تایمز» در خصوص تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر استقرار گارد مرزی و ساحلی این اتحادیه در کشورهای بالکان و در پاسخ به این پرسش که هدف این اتحادیه در آستانه اجلاس سران اتحادیه اروپا و بالکان غربی که در ۶ دسامبر در تیرانا برگزار می‌شود، چیست، گفت: این اقدام اتحادیه اروپا می‌تواند با دو هدف انجام شده باشد؛ نخست با توجه به ناآرامی‌هایی که در کوزوو و مرز صربستان در ماه‌های اخیر ایجاد شده احتمال بروز تنش و موج جدیدی از پناهجویان به سمت اروپا دور از ذهن نیست. احتمال دیگری هم وجود دارد که ما با حرکت موج جدیدی از پناهجویان اوکراینی از ترکیه به سمت اروپا و یونان روبه‌رو باشیم.

وی ادامه داد: این اقدام اتحادیه اروپا می‌تواند یک اقدام پیشگیرانه و کنترل مرزها در مقابله و مواجهه با موج جدید پناهجویان باشد. اتحادیه اروپا از زمانی که بحران اوکراین آغاز شده با موج جدیدی از پناهجویان مواجه شده که این موج می‌تواند در سطح بحران سال ۲۰۱۵ قرار بگیرد. همچنین در این حوزه اختلافات زیادی نیز میان اعضای اتحادیه اروپا وجود در میزان پذیرش پناهجویان وجود دارد. در نتیجه اروپا در پی آن است که اقدامات پیشگیرانه برای ورود پناهجویان صورت دهد چرا که وقتی آن ها وارد اتحادیه اروپا می‌شوند، بحران‌های اتحادیه اروپا نیز تشدید می شود.

این کارشناس مسائل اروپا در پاسخ به این پرسش که آیا در تصمیم برای استقرار گارد مرزی، وجود تهدیدات امنیتی نیز نقش دارد، گفت: تهدید نظامی جدی را شاهد نیستیم. مرزهای بالکان یکی از کریدورهای عزیمت پناهجویان به سمت اروپا است. این کریدور می‌تواند مسیری از طریق کشورهای ترکیه و بلغارستان و مجارستان به سمت اتحادیه اروپا باشد.  

به گزارش ایلنا به نقل از فایننشال تایمز، اتحادیه اروپا نیروهایی از آژانس مرزبانی و گارد ساحلی این اتحادیه  (فرانتکس) را در کشورهای بالکان که به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا هستند، مستقر خواهد کرد. طبق این گزارش، این اولین بار خواهد بود که کارکنان این آژانس در خارج از مرزهای اتحادیه اروپا مستقر می‌شوند. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز