خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اهداف ریاض و آنکارا از آغاز پروسه کاهش تنش/ عربستان از ابزار کافی برای ایران‌هراسی برخوردار نیست

asdasd
کد خبر : ۱۲۴۵۴۲۳

یک کارشناس مسائل ترکیه گفت: نگرانی مشترک ترکیه و عربستان در خصوص جو بایدن منجر به این تصمیم شد که ریاض و آنکارا با یکدیگر همگرایی داشته باشند. از طرفی ترکیه و عربستان به دنبال نزدیکی عمیق با اسرائیل هستند و همه این‌ها پازلی است که با هدف استفاده از لابی اسرائیل در آمریکا صورت می‌گیرد.

رسول علیپور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر ولیعهد عربستان به ترکیه و در پاسخ به این سوال که پس از نزدیک به ۴ سال تنش در روابط ریاض و آنکارا در پی ترور جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول،‌ به ناگاه شاهد سفر رئیس‌جمهور ترکیه به ریاض و حالا نیز در فاصله کمی از آن دیدار، بن سلمان راهی ترکیه خواهد شد، اهداف ریاض و آنکارا از آغاز پروسه کاهش تنش چیست، گفت: روابط بین ترکیه و عربستان سعودی در چند نقطه دچار تنش شده بود که مورد آخر همان مساله ترور جمال خاشقچی بود که در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید و آقای اردوغان رسما اعلام کرد که بن سلمان، ملیعهد عربستان شخصا در این ترور نقش داشته است. رئیس‌جمهور ترکیه در آن مقطع تلاش کرد تا با این اقدام مناقشاتی که میان دو کشور مانند سوریه، لیبی و موضوع اخوان المسلمین در جریان بود را با برگ برنده ترور جمال خاشقچی پایان داده و به مشروعیت بن سلمان ضربه بزند.

وی ادامه داد: این تحولات در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ رخ داد و رئیس جمهور آمریکا در آن مقطع از عربستان به عنوان بازوی خود در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس استفاده می‌کرد و تلاش داشت تا دلارهای نفتی سعودی را جذب کند و این معامله خوبی بین ترامپ و بن سلمان بود. با روی کار آمدن جو بایدن در ایالات متحده سیاست‌های آمریکا در خاورمیانه اگرچه براساس یک سیاست اصلی و کلی دنبال می‌شود اما رویکرد دموکرات‌ها با جمهوی‌خواهان در این حوزه متفاوت است. رئیس‌جمهور جدید آمریکا در ارتباط با ریاض بر موضوعات حقوق بشری تاکید کرد و همین مساله باعث منزوی شدن عربستان و شخص بن سلمان شد.

وی افزود: در رابطه با ترکیه نیز فشارهایی متوجه آنکارا شد؛ در ارتباط با موضوعات منطقه‌ای، موضوع اس ۴۰۰ برجسته‌تر شد و حتی خریدی که ترکیه امید داشت در رابطه با اف ۱۶ داشته باشد هم منتفی شد. حتی پرونده اف ۳۵ که ترکیه در پروژه ساختش مشارکت داشت با بهانه اینکه ترکیه اس ۴۰۰ را از روسیه خریداری کرده اف ۳۵ تهدید ناتو محسوب می‌شود. با این حال دونالد ترامپ تا حدی با اردوغان کنار آمد و تنها به تحریمی سطحی بسنده کرد. در نتیجه جو بایدن به هیچ عنوان مطلوب اردوغان نیست و این مخرج مشترک عربستان و ترکیه بود.

این کارشناس مسائل ترکیه گفت: نگرانی مشترک دو کشور در خصوص جو بایدن منجر به این تصمیم شد که ریاض و آنکارا با یکدیگر همگرایی داشته باشند. همچنین از طرفی ترکیه و عربستان به دنبال نزدیکی عمیق با اسرائیل است و همه این‌ها پازلی است که با هدف استفاده از لابی اسرائیل در آمریکا صورت می‌گیرد. بسیاری از عوامل در شرایط کنونی در همگرایی منطقه‌ای ترکیه و عربستان نقش داشته‌اند. مشروعیت بن سلمان به دلیل موضوع قتل جمال خاشقچی دچار چالش شده بود و در مذاکرات مخفی بارها مطرح می‌شد که بن سلمان بستن پرونده قتل روزنامه‌نگار عربستانی را پیش شرط سفر اردوغان به ریاض مطرح کرده بود که البته ضربه بدی به اعتبار ترکیه زد.

وی ادامه داد: علت این چرخش ترکیه این بود که این کشور در شرایط بدی قرار گرفت و جنگ اقتصادی بزرگی علیه کالاهای ترکیه در عربستان و امارات آغاز شده بود که هرچند مقامات رسمی ریاض این موضوع را تکذیب کرده بودند اما به بهانه‌های مختلف کالاهای ترکیه در گمرک می‌ماندند. ترکیه به دلایل مختلف وارد بحران اقتصادی شده بود و نیاز داشت با هدف خروج از این بحران به جذب سرمایه بپردازد. خود ترکیه با کشورهای اروپایی در مقطع کنونی اختلافات زیادی پیدا کرده که از آن جمله می‌توان به اکتشافات گازی این کشور در شرق مدیترانه اشاره کرد. ترکیه در دریای مدیترانه با مصر دچار تنش بود که روی کار آمدن ژنرال سیسی که مخالف اخوان المسلمین است باعث شد تا قاهره نیز در صف مخالفان ترکیه قرار گرفت. حالا آنکارا به این نتیجه رسیده که باید اختلافات خود را با بسیاری از کشورها رفع کند چراکه مشکلات اقتصادی پاشنه آشیل اردوغان در انتخابات آینده است. 

علیپور در پاسخ به این سوال که با توجه به سردی پیش آمده در روابط تهران و آنکارا و همچنین قطع روابط دیپلماتیک میان تهران و ریاض علیرغم برگزاری ۵ دوره گفت‌وگو برای کاهش تنش، ایران چه جایگاهی در این همگرایی میان ترکیه و عربستان دارد و اساسا این همگرایی چه چالشی را در مقابل کشورمان قرار خواهد داد، گفت: به نظر می‌رسد عربستان سعودی به علت اینکه نشان داده اراده مستقلی در مسائل مختلف بین‌المللی ندارد و در دوره بایدن برخلاف ترامپ که در تلاش بود تا ناتوی عربی را ایجاد کند و در موضوع یمن وارد باتلاق شده است؛ امروز علیرغم اینکه میل دارد ایران‌هراسی را افزایش دهد اما به دلیل نداشتن ابزار کافی چاره را در این می‌بیند که در شرایط کنونی دست از شیطنت‌ها علیه ایران بردارد. امروز عربستان برای حفظ تاج و تخت چشم به حمایت اسرائیل دوخته است.

وی ادامه داد: خود ترکیه هم امروز در شرایطی نیست که بدون چون و چرا گوش به فرمان عربستان سعودی آن هم در موضوع مقابله با ایران باشد. با این حال اسرائیل پروژه‌هایی را در منطقه آغاز کرده که بن سلمان و اردوغان هم یکی از بازوهای این پروژه‌ها در منطقه علیه ایران هستند اما با توجه به مشکلات داخلی و منطقه‌ای قطعا بازوهای قدرتمندی نخواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز