خبرگزاری کار ایران

پاک‌آیین در گفت‌وگو با ایلنا:

تعلیق پیمان «استارت‌ نو» ساختار امنیتی اروپا را تضعیف می‌کند/ چشم‌انداز روشنی برای پایان جنگ وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۱۳۳۳۴۰۲

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تعلیق معاهده نیواستارت یا انقضای آن، ساختار امنیتی اروپا را تضعیف و سیاست کنترل تسلیحاتی آن را مختل می‌کند.

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر تعلیق عضویت روسیه در پیمان استارت نو و در پاسخ به این پرسش که هدف ولادیمیر پوتین از این اقدام چیست و آیا این اقدامی در جهت ایجاد ابزار چانه‌زنی برای کرملین است یا مسکو می‌خواهد غرب را تهدید کند، گفت:  اقدام روسیه در تعلیق پیمان استارت نو یک حرکت متقابل در مقابل آمریکاست. هدف از انعقاد پیمان‌هایی که به استارت معروف است و به خصوص استارت نو، محدودسازی کلاهک‌های هسته ای آمریکا و روسیه بوده و در مقطع فعلی که آمریکا تعهدات خود را اجرا نمی کند و روسیه اطلاعات دقیقی از آخرین وضعیت هسته ای آمریکا ندارد، طبیعی است که حق واکنش و تعلیق استارت نو را برای خود محفوظ بداند. 

وی ادامه داد: روس‌ها معتقدند آنچه که آمریکا و سایر کشورها در زمینه بازرسی‌ها از تاسیسات هسته‌ای بر آن اصرار داشتند، در زمان رویارویی کنونی غرب با روسیه امکان‌پذیر نیست. پوتین بارها آمادگی کشورش برای گفت‌وگو با غرب برای محدود‌سازی کلاهک را اعلام کرده اما با بی‌تفاوتی غرب روبه‌رو شده است. البته در مقطع فعلی روسیه از پیمان استارت نو خارج نمی‌شود ولی برای ایجاد توازن با غرب، مشارکت آن را به حالت تعلیق در آورده است.

این دیپلمات پیشین گفت: فکر می‌کنم اروپا به عنوان همسایه روسیه در این میان بیشتر از همه، متضرر شده و باید نسبت به آینده ساختار امنیتی این قاره نگران باشد چرا که تعلیق این معاهده یا انقضای آن، ساختار امنیتی اروپا را تضعیف  و سیاست کنترل تسلیحاتی اروپا را مختل می‌کند. اتحادیه اروپا نیز نه در موقعیتی است که آمریکا را وادار به اجرای تعهدات خود در پیمان استارت نو کند و نه توان جلوگیری از تعلیق پیمان توسط روسیه را دارد.

وی افزود: در آستانه اولین سالگرد جنگ اوکراین باید گفت بازنده اصلی این جنگ، اروپا و اوکراین بوده‌اند چرا که روسیه با حمله به اوکراین جلوی نفوذ ناتو به سوی شرق را گرفت و به‌رغم خسارت‌های وارده، امنیت روسیه را حفظ کرد. آمریکا و ناتو هم نشان دادند که از متحدان خود به طور کامل دفاع نمی‌کنند و حتی در شرایط جنگی از فروش سلاح به اوکراین رضایت دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم اوکراین قربانی بی‌تدبیری مقام‌های خود شده و با اعتماد به ناتو خود را در باتلاق جنگ با روسیه فروبردند و امروز نیز چشم‌انداز روشنی برای پایان این جنگ وجود ندارد.

پاک‌آیین همچنین در پاسخ به این پرسش که در جریان سفر از پیش اعلام‌نشده جو بایدن به کی‌یف کمک نیم میلیارد دلاری دیگری به اوکراین اهدا شد، پیام این سفر برای روسیه چیست و حمایت‌های ایالات متحده از اوکراین تا کجا ادامه خواهد داشت، گفت: رئیس‌جمهور آمریکا در این سفر تلاش کرد تا به روسیه بفهماند که این کشور هم به عنوان یک ابرقدرت و هم رهبر ناتو حامی اوکراین است و سعی دارد مسکو را در جنگ مرعوب کند و نوعی قدرت‌نمایی برای ناتو هم به نمایش گذاشت. با این حال واقعیت این است که غرب همانطور که در تحولات مشابه مانند اشغال افغانستان و عراق نشان داده، قول کمک‌هایی می‌دهند اما آنگونه که اعلام می‌کردند، عمل نشده و رقم‌های اعلامی محقق نمی‌شد. 

وی ادامه داد: در ارتباط با جنگ اوکراین و هزینه‌های بالای نظامی آن، نیم میلیارد دلار رقم قابل توجهی نیست اما واقعیت این است که این ارقام چگونه به کی‌یف اهدا می‌شود و چه تاثیری در صحنه نبرد خواهد داشت. این مبلغ احتمالا راهی کارخانه‌های اسلحه سازی خواهد شد تا سلاح‌هایی به اوکراین ارسال شود.   

وی افزود: با این حال روسیه در یک سال اخیر نشان داده که تحت تاثیر این نمایش‌های غرب قرار نمی‌گیرد و کار خودش را پیش می‌برد؛ تلاش دارد قدرت خود را در عرصه نظامی نشان دهد و از سوی دیگر با ژست دیپلماتیک می‌خواهد میز را نیز از دست ندهد. همچنین معتقد هستم که حمایت‌های آمریکا از اوکراین از این حد فراتر نخواهد رفت.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز