خبرگزاری کار ایران

اکبری در گفت‌وگو با ایلنا:

رئیس‌جمهور کره جنوبی یک تاجر و شخصیتی اقتصادی است/ سئول مترصد فرصت است تا روابط خود با تهران را توسعه دهد/ سیاست خارجی عرصه بیان آرزوها نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۰۸۶۴

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: کره جنوبی دارای یک نگاه فرصت محور به ایران است و مترصد این است تا فضا به نحوی تغییر کند که بتوانند مجددا در مسیر توسعه روابط با ایران قرار بگیرند.

محمدابراهیم ترقی‌نژاد: عابد اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل علت بیان سخنان مداخله جویانه رئیس جمهور کره جنوبی در سفر به امارات و در پاسخ به این سوال که به رغم بیانیه وزارت امور خارجه کره که این اظهارات را بی ارتباط با روابط تهران و سئول دانسته است، چه خلائی در روابط دو کشور موجب بیان این اظهارات شده است، گفت: ابتدا توضیحاتی در خصوص شخص رئیس جمهور کره جنوبی عنوان کنم؛ آقای یون سوک یول یک تاجر، عملگرا و شخصیتی اقتصادی است و حضورش در امارات هم با توجه به راهبردهای اقتصادی کره جنوبی و برنامه‌هایی که کره برای امارات، عربستان و کشورهای عربی خلیج فارس دارد، تعریف می‌شود و شاید خیلی با معادلات روابط بین‌الملل آشنا نیست و به نظر می‌آید بیشتر از روی آگاهی پایین نسبت به تحولات منطقه و بین‌الملل این اظهارات را بیان کرده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که برخی کشورها براساس نوعی خطای محاسباتی و ادراکی اظهارنظرهایی علیه جمهوری اسلامی ایران دارند، در همین فضا ایشان هم این اظهارات را مطرح کرده است. با این حال کره جنوبی در زاویه دید کلی‌تر و فارغ از چالش‌های مرتبط با بدهی ۷ میلیاردی و پول‌های بلوکه شده ما در آنجا یک نگاه کلان و راهبردی هم به ایران دارد و ارزیابی سیاست خارجی سئول نشان می‌دهد خیلی تمایل دارند که روابط ۶۰ ساله خودشان را با ایران توسعه دهند و بتوانند از فرصت‌های ایران استفاده کنند.

وی افزود: کره جنوبی یکی از بزرگترین متحدین آمریکا در شرق آسیاست و روابط این دو کشور بسیار راهبردی و نزدیک است. در کنار این رابطه راهبردی، کره جنوبی دارای یک نگاه فرصت محور به ایران است و مترصد این است تا فضا به نحوی تغییر کند که بتوانند مجددا در مسیر توسعه روابط با ایران قرار بگیرند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: یک نگاه خودانتقادانه در این بحث این است که روابط ما با کره جنوبی فارغ از این اظهار نظرهایی که قطعا سئول باید در قبال آن پاسخگو باشد این گونه بوده که در ۱۰، ۱۲ سال گذشته کره جنوبی همواره میان ۳، ۴ شریک اقتصادی اصلی ایران بوده و اگر مبنای ما بر این بوده، هست و خواهد بود که روابط را با شرکای اقتصادی خودمان توسعه بدهیم باید به شکلی عمل کنیم که با این خواست مان تطابق داشته باشد.

وی ادامه داد: در کل دوره ۱۰ ساله گذشته ما یک سفر مقام ارشد وزارت خارجه یا رئیس جمهور یا مقام سطح بالا به کره جنوبی نداشتیم. من این را فارغ از این اظهار نظر روز گذشته و تحولات مرتبط با پول‌های بلوکه شده طرح می‌کنم و نگاهی انتقادی به سیاست اقتصاد بین‌الملل است که اگر قرار است تمرکزمان صرفا روی غرب نباشد باید دستگاه سیاست خارجی هم همسو با این خواست پیش برود.

وی افزود: یک مثال کوتاه این است که یکی از اهداف اقتصادی کشور ترکیه توسعه روابط با قاره آفریقا است، مقامات ارشد دولت ترکیه طی ۱۰، ۱۲ سال گذشته نزدیک به ۶۰ سفر رسمی به آفریقا داشتند و روی این موضوع کار کردند. من میخواهم بگویم حتی اگر یک معاونت اقتصادی در دستگاه سیاست خارجی ما تعریف شده باشد ولی هنوز هم دستگاه دیپلماسی از اهداف اقتصادی خودش دور است. 

اکبری در پاسخ به این سوال که یک نگاه انتقادی دیگر به دستگاه دیپلماسی این است که تنها به سیاست خارجی واکنشی روی آورده و به بیان دقیق‌تر شاهد هیچ کنشی از وزارت امور خارجه نیستیم و کل فعالیت این دستگاه به واکنش در قبال اقدامات و اظهارات علیه تهران خلاصه شده است، آیا شما این انتقاد را وارد می‌دانید، گفت: سیاست خارجی عرصه بیان آرزوها نیست. متاسفانه گاهی شاهد هستیم که سیاست خارجی ما در حال تبدیل به سیاست خارجی آرزویی است و تنها در خصوص آرزوهایمان صحبت می‌کنیم. برای مثال امروز اولویت یک کشور سیاست همسایگی و توسعه روابط با همسایگان است؛ اینکه شما این موضوع را به عنوان هدف در سیاست خارجی تعریف می‌کنید، کنش‌های شما هم باید با این هدف تطابق داشته باشد.

وی افزود: برای مثال شاهد بروز مناقشاتی در پیرامون خودمان مانند جنگی میان تاجیکستان و قرقیزستان هستیم یا ارمنستان و آذربایجان در یک مناقشه جدی به سر می‌برند اما روزی که معاون وزیر خارجه ما به باکو سفر کردند و قرار بود طرح صلح شان را برای پایان مناقشه ارائه کنند، روزی بود که همه طرف ها به مقصد مسکو بلیط گرفته بودند یا در خصوص مناقشه تاجیکستان و قرقیزستان من حتی یک واکنش از سوی پایین ترین سطح مقام دستگاه دیپلماسی ندیدم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز