خبرگزاری کار ایران

سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا و اروپا نمی‌خواهند اینگونه تلقی شود که آن‌ها هستند که با روسیه می‌جنگند/ مسکو باید وادار به ترک خاک اوکراین شود

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۶۷۰۷

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: غرب راضی است اگر همین الان روسیه خاک اوکراین را ترک کند، آن‌ها هم صلح را بپذیرند و اوکراین هم به این موضوع تن می‌دهد. روسیه را می‌خواهند به جایی برسانند که راضی به ترک خاک اوکراین شود.

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر عدم رضایت رئیس‌جمهوری آمریکا به ارسال جنگنده‌های اف-۱۶ به اوکراین به‌رغم خواست این کشور و در پاسخ به این پرسش که این امکان وجود دارد که اف-۱۶ نیز مانند آبرامز در نهایت در اختیار کی‌یف قرار بگیرد، گفت: با توجه به تحولاتی که در حوزه جنگ روسیه و اوکراین اتفاق افتاده است، برداشت من این است که آمریکا بیش از میزانی که تا امروز به اوکراین کمک کرده و تسلیحات در اختیارش قرار داده، نمی‌خواهد روسیه را تحریک کند. این مسأله  دو دلیل دارد: نخست اینکه احتمال می‌دهد روسیه جنگ را به سایر کشورهای کشانده و فضا برای آغاز یک جنگ جهانی ایجاد شود یا اینکه روسیه تحت فشار قرار گرفته و از تسلیحات هسته‌ای استفاد کند.

وی ادامه داد: ایالات متحده همچین می‌داند اگر جنگ به خاک روسیه برسد هرچند اوکراین، بلگورود را می‌زند اما این شهر مرزی است و امکان دارد خیلی برای کرملین حساسیت برانگیز نباشد اما اگر جنگ از این شهر فراتر رود، شاید روسیه دست به اقدام تندتری بزند. تا همین حالا نیز از نظر مسکو این ناتو است که با این کشور می‌جنگد. با این حال آمریکا و اروپا نمی‌خواهند اینگونه تلقی شود که آن‌ها هستند که با روسیه می‌جنگند.

وی افزود: اگر این بحران ادامه پیدا کند که در شرایط فعلی هم حل و فصل موضوع بسیار پیچیده شده است و اگر روسیه حملات خود را فراگیرتر کند، شاید سلاح‌های بیشتری به اوکراین ارسال شود و دیگر نگرانی از تلقی جنگ با روسیه نیز برای غرب مهم نباشد. 

این دیپلمات پیشین گفت: اگر این نگاه را داشته باشیم که به هر ترتیب، آمریکا و ناتو نمی‌خواهند روسیه پیروز جنگ باشد و نهایتا بحث امنیتی برای اروپا مهم باشد، قطعا از هیچ تلاشی برای تقویت اوکراین فروگذار نخواهند کرد چرا که کشورهای اروپای شرقی در تیررس موشک‌های روسی هستند؛ در نتیجه آن‌ها این امر را نیز در نظر دارند که اگر روسیه بخواهد غلیظ‌تر رفتار کند، اینکه جنگنده اف- ۱۶ یا سایر تسلیحاتی که اوکراین خواهان آن است را نیز در اختیار این کشور قرار دهند دور از ذهن نیست.

وی افزود: اکنون هم قرار است تانک‌های لئوپارد و آبرامز به‌رغم مخالفت اولیه به اوکراین داده شود. غرب البته راضی است اگر همین الان روسیه خاک اوکراین را ترک کند، آن‌ها هم صلح را بپذیرند و اوکراین را هم به این موضوع تن می‌دهد. روسیه را می‌خواهند به جایی برسانند که راضی به ترک خاک اوکراین شود.

وی ادامه داد:‌حالا روس‌ها باید در نهایت محاسبه کنند چرا که پوتین با غرور کاذب این جنگ را آغاز کرد و ترک خاک اوکراین را برای خود شکست بدانند، هرچند پذیرش این امر هم به نفع اوکراین و هم به نفع خود روسیه است. این امر از جنگ بزرگ‌تر و فراگیرتر هم جلوگیری خواهد کرد چرا که روسیه قطعا هیچ هم پیمان بزرگی در کنار خود نخواهد داشت و چین هم نشان داده که در تلاش است از ورود به جنگ دوری کند.  

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز