خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا:

موضوع توافق اربیل با گروه‌های تروریستی حاضر در مرزهای ایران باید در عمل اثبات شود/ توقف عملیات هم به مصلحت دولت مرکزی عراق و هم احزاب حاضر در اقلیم است

asdasd
کد خبر : ۱۳۲۵۲۲۸

یک تحلیلگر مسائل غرب آسیا گفت: هم به مصلحت دولت مرکزی عراق و هم احزاب حاضر در اقلیم کردستان عراق است که مانع از فعالیت گروهک‌های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران شوند.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل خبر  توافق گروهک‌های تروریستی کُرد با اربیل برای توقف حملات در مرز با ایران که از سوی یک عضو ارشد حزب اتحاد میهنی کردستان عراق مطرح شده است و در پاسخ به این پرسش که این خبر تا چه میزان می‌تواند با واقعیت آنچه در اقلیم کردستان به وقوع پیوسته مطابقت داشته باشد و آیا با توجه به اینکه سپاه پاسداران نیز در چندماه گذشته عملیاتی در این مناطق صورت نداده، به واقع امنیت به مرزهای غربی کشور بازگشته است، گفت: این نوع اظهارنظرها البته همچنان در یک حالتی از تأیید یا تکذیب باقی می‌ماند تا زمانی که بشود در عمل صحت یا کذب آن را دید. البته این گروههای تروریستی ساکن یا مقیم در شمال عراق اگر امکاناتی از گروه‌های حاکمیتی اقلیم کردستان نداشته باشند، نمی‌توانند به حیات خودشان ادامه دهند.

وی افزود: بنابراین اگر احزاب کردستان که جزئی از تشکیلات حکومتی کردستان عراق هستند مانع از فعالیت و حضور این گروه ها در اقلیم باشند، می‌توان امیدوار بود که عملیاتی از این گروهها در داخل ایران یا مرزهای ایران نداشته باشند.

وی ادامه داد: به هر صورت باید منتظر ماند و دید تا چه اندازه این سخنان در عمل بتواند خودش را اثبات کند. قطع به یقین اگر ایران هم  صحت این سخنان را ملاحظه کرد، طبعا عملیاتی علیه این گروه‌ها انجام نخواهد داد اما چنین چیزی اتفاق نیفتاد، هرگاه آن‌ها دست به اقدامی بزنند، ایران نیز حق خواهد داشت تا علیه آن ها دست به عملیات لازم بزند. 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که پس از چند مورد حملات سپاه پاسداران به مواضع گروهک‌های تروریستی حاضر در خاک اقلیم کردستان عراق، دولت مرکزی بغداد از استقرار ارتش در مرزهای این کشور با ترکیه و ایران خبر داد، امکان دارد که استقرار ارتش موجب بازگشت امنیت به مرزها شده و اقلیم بخواهد از این مسأله بهره‌برداری خودش را داشته باشد، گفت: البته این مساله هم به مصلحت دولت مرکزی عراق و هم احزاب حاضر در اقلیم کردستان عراق است که مانع از فعالیت گروهک‌های تروریستی علیه جمهوری اسلامی ایران شوند. هم تأمین امنیت مرز و هم عدم اجازه حضور و فعالیت این گروهک‌ها بسیار ضروری است و باید در عمل نسبت به آن اطمینان حاصل کنیم.     

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز