خبرگزاری کار ایران

صباح زنگنه در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد؛

شرایط قدرت گرفتن گرگ‌های تنهای داعش/ قطع حمایت قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی از معارضین سوریه تحول جدی را رقم خواهد زد

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۰۳۵

یک تحلیلگر مسائل خاورمیانه گفت: به هر اندازه که کشورها تکیه‌گاه مردمی داشته باشند در برابر عملیات‌های هسته‌های پراکنده داعش مقام‌تر و توانمندتر خواهند بود و آسیبی به کلیت مجموعه دولتی یا نظام وارد نخواهد آمد.

صباح زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل تحرکات داعش در ماه‌های اخیر و پس از اعلام شکست و در پاسخ به این پرسش که سخنگوی داعش روز نهم آذرماه از کشته شدن سومین رهبر این گروه خبر داد و جانشین او نیز مشخص شده است، تحولات مرتبط با این گروه و انتخاب جانشین را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: گروه‌های تروریستی با تشکیلات و اهدافی که دارند و با پشتیبانی‌هایی که از آن ها صورت می‌گیرد معمولا هم به دنبال وارد کردن بیشترین ضرر به حکومت‌ها و  نظام‌های موجود بوده و هم تلاش می‌کنند با کارهایی که انجام می‌دهند هوادار و طرفدار جذب کنند و تشکیلات خود را به روز کنند. البته وقتی که در سال ۲۰۱۷ اعلام شد که داعش شکست خورده است، آن اعلام به این معنا بود که تشکیلات دولت مسلط بر یک منطقه از سرزمین یک کشور دیگر و آن تشکیلات و آن سلطه بر یک سرزمین از بین رفته است ولی به این معنا نبوده که همه افراد و نیروها و کل تشکیلات آن گروه نابود شده یا تسلیم شده و فعالیت‌هایش تمام شده تلقی شود.

وی ادامه داد: بنابراین پنهانی و مخفی زندگی کرده و عملیات انجام می‌دهند و همیشه این احتمال وجود خواهد داشت که جایی، در روزی و در منطقه‌ای دست به عملیات بزنند. در این میان اگر نیروهای امنیتی کشورها آنها را شناساسی کرده و یکی از رهبرانشان را از بین ببرند، آن‌ها به راحتی جایگزین‌هایی را برای خودشان تعریف می‌کنند.

وی افزود: در این چهارچوب یک نکته باقی می‌ماند که آیا این تشکیلات که به‌صورت پراکنده یا اصطلاحا به‌صورت گرگ‌های تنها به کار خود ادامه می‌دهند می‌توانند یک تغییر معناداری در حیات سیاسی کشورها ایجاد کنند یا خیر؛ پاسخ این است که به نظر می‌رسد به هر اندازه که کشورها تکیه‌گاه مردمی داشته باشند در برابر عملیات‌های این هسته‌های پراکنده مقام‌تر و توانمندتر خواهند بود و آسیبی به کلیت مجموعه دولتی یا نظام وارد نخواهد آمد. این حالتی از دینامیسم تقابل و مقابله نیروهای چریکی- تروریستی با نظام‌ها و حکومت‌ها و یا حتی مردم خواهد بود. 

نماینده پیشین ایران در سازمان همکاری اسلامی در پاسخ به این پرسش که نیروهای امنیتی سوریه در تاریخ ۲۸ آبان ماه از هلاکت چندتن از رهبران داعش در یک عملیات خبر دادند و سه روز قبل نیز رهبر داعش به دست معارضین دولت سوریه به هلاکت رسید، وجود دشمن مشترک میان دولت سوریه و ارتش آزاد تا چه میزان بر آینده این کشور تاثیرگذار خواهد بود، گفت: به هر اندازه که این نیروها به مرکزیت دولت سوریه نزدیک شوند یا به مرحله‌ای از گفت‌وگو جهت برگشت به سیستم سیاسی جلو بروند، می‌توانند مفید باشند و آثار خوبی بر جای بگذارند.

وی ادامه داد: ما نباید فراموش کنیم که این نیروهای معارض دولت سوریه هر کدام به یکی از قدرت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی وصل هستند و مورد حمایت سازمان‌های جاسوسی و امنیتی آن کشورها نیز هستند. یا رژیم صهیونیستی در این حوزه به خصوص بخش‌های جنوبی سوریه کار می‌کند یا آمریکایی‌ها که در مناطق شرق سوریه حضور دارند و از آن‌ها حمایت می‌کنند یا ترکیه و برخی کشورهای عربی با این‌ها مراوده دارند. به هر اندازه که این‌ها به حمایت‌های‌شان ادامه دهند یا به این جمع بندی برسند که این نیروهای تروریستی و مسلح کارایی ندارند، آن زمان شاهد یک تحول جدی خواهیم بود.   

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز