خبرگزاری کار ایران

شیرین هانتر در گفت‌وگو با ایلنا:

عربستان از سنی‌ها و کردهای عراق به عنوان ابزار فشار به حکومت مرکزی استفاده می‌کند/ اختلافات داخلی، فساد، فشارهای خارجی و داخلی چالش‌های دولت جدید بغداد است

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۳۰۱

استاد دانشگاه جرج تاون واشنگتن گفت: عربستان سعودی می‌تواند از راهکارهای اقتصادی برای نفوذ در دولت عراق استفاده کند. همچنین ریاض از سنی‌ها و کردهای عراق به عنوان ابزار فشار به حکومت مرکزی استفاده می‌کند.

شیرین هانتر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل روابط عراق با دو همسایه مهم خود یعنی ایران و عربستان سعودی پس از تشکیل دولت جدید در این کشور و در پاسخ به این سوال که با تشکیل دولت محمد شیاع السودانی که منتخب احزاب شیعی و مورد تائید ایران است، تهران معتقد است که پیروزی دیگری برای جبهه مقاومت در عراق شکل گرفته است، در همین راستا روابط ریاض و بغداد و همچنین تلاش عربستان برای نفوذ در دولت جدیدد را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: معتقدم هر نوع پیروزی سیاسی در عراق موقتی است؛ جامعه سیاسی عراق و حتی جامعه شیعه این کشور با اختلافات بسیاری مواجه هستند. از آن گذشته، به نظر من هر حکومتی در عراق مجبور است از یک سیاست موازنه میان بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی پیروی کند. مسلما عراق وارد مبارزه روشن با اسرائیل نخواهد شد. عراق همچنین می‌خواهد که بیش از اندازه به یک کشور همسایه متکی نباشد.  بنابراین سیاست موازنه را در این مورد نیز دنبال خواهد کرد. 
وی ادامه داد: عربستان سعودی می‌تواند از راهکارهای اقتصادی برای نفوذ در دولت عراق استفاده کند. همچنین ریاض از سنی‌ها و کردهای عراق به عنوان ابزار فشار به حکومت مرکزی استفاده می‌کند.  

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که نخست‌وزیر عراق که روز سه‌شنبه به ایران سفر کرده در سفر بعدی برای شرکت در نشست کشورهای عربی و چین عازم عربستان است، آیا السودانی حامل پیامی از سوی تهران به ریاض خواهد بود، گفت: پاسخ این پرسش را فقط مقام‌های ایران و نخست وزیر عراق می‌دانند. با توجه به تحولات اخیر در روابط ایران و عربستان، از جمله نبود پیشرفت در نتایج دیدارهای پیشین، من ارسال پیام از سوی تهران به ریاض را محتمل نمی‌دانم. 

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا در پاسخ به این پرسش که چالش‌های پیش روی دولت محمد شیاع السودانی تا زمان برگزاری انتخابات چیست، گفت: چالش‌های پیش روی نخست‌وزیر فعلی عراق همان‌هایی است که دولت‌های پیش از او نیز با آن درگیر بودند؛ اختلافات داخلی، فساد گسترده، فشارهای خارجی و داخلی از جمله چالش‌های پیش روی دولت محمد شیاع السودانی است.  
انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز