خبرگزاری کار ایران

دانایی‌فر در گفت‌وگو با ایلنا:

برگزاری کمیسیون مشترک عالی ایران و عراق از اهداف سفر السودانی به تهران است/ مقام‌های اقلیم می‌گویند توانایی کنترل گروهک‌های غیرقانونی را ندارند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۳۳۹۱

سفیر پیشین کشورمان در عراق گفت: طبیعتا بحث نقش دولت‌های قبلی و دولت آقای عادل عبدالمهدی در زمینه نزدیکی و فراهم کردن شرایطی که دولت‌های همسایه عراق بهترین روابط را با یکدیگر داشته باشند از جمله بین ایران و عربستان نیز در دستور کار دولت آقای السودانی قرار دارد.

حسن دانایی‌فر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اهداف سفر نخست وزیر جدید عراق به ایران و در پاسخ به این سوال که با توجه به سفر آقای محمد شیاع السودانی به عربستان برای شرکت در نشست کشورهای عربی با چین، این امکان وجود دارد که وی حامل پیامی از سوی ریاض باشد که پس از آن پاسخ تهران را به طرف سعودی برساند، گفت: خوشبختانه پس از یک دوره نسبتا طولانی و اختلاف نظرها برای تشکیل دولت، حدود یکماه پیش دولت عراق به ریاست آقای محمد شیاع السودانی تشکیل شد و ما هم به عنوان همسایه عراق علاقمند بودیم که این اتفاق رقم بخورد. سفر نخست وزیر جدید عراق به تهران سومین سفر پس از اردن و کویت است. مهمترین موضوع در این سفر بحث همکاری‌های دوجانبه و کمیسیون مشترک عالی بین دو کشور است که با وقفه تقریبا دو، سه ساله همراه بوده و موضوعات همکاری‌های سیاسی، اقتصادی و منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار خواهد بود. 

وی ادامه داد: طبیعتا بحث نقش دولت‌های قبلی و دولت آقای عادل عبدالمهدی در زمینه نزدیکی و فراهم کردن شرایطی که دولت های همسایه عراق بهترین روابط را با یکدیگر داشته باشند از جمله بین ایران و عربستان نیز در دستود کار دولت آقای السودانی قرار دارد. ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا نخست وزیر عراق در پایان سفرش به ایران و در آستانه سفر به عربستان حامل پیامی در این رابطه خواهد بود که پاسخ این است که اگر پیامی از ایران ببرد همان پیام‌های گذشته است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی همکاری و توسعه روابط با تمامی همسایگانش از جمله عربستان سعودی را دارد. 

این کارشناس مسائل خاورمیانه و عراق در پاسخ به این سوال که با توجه به تحولات مرتبط با اقلیم کردستان عراق و هشدار سپاه پاسداران مبنی بر احتمال انجام عملیات زمینی در خاک اقلیم در صورت عدم تحقق تعهدات دولت مرکزی بغداد، آیا این موضوع نیز در دستور کار دو کشور در سفر امروز قرار دارد، گفت: در ابتدا لازم است بگویم که با توجه به حسن روابط بین دو کشور، جمهوری اسلامی ایران انتظار ندارد که از داخل اراضی عراق عوامل مسلح خارج از قانون وارد خاک ایران شوند و ایجاد ناامنی کنند. تهران بارها این مساله را بصورت مکتوب، رسمی و در دیدارهای مسئولان مربوطه و در سطوح عالی مطرح کرده و خواسته شده که جلوی فعالیت این گروه‌ها گرفته شود. 

وی ادامه داد: در همین راستا بعضا همکاری‌هایی صورت گرفته و برخی مواقع نیز شاهد این بودیم که به خصوص از سمت مقام‌های اقلیم اینطور مطرح شده که توانایی کنترل این گروهک‌ها را نداریم و ناچارا نیروهای مسلح ما تصمیم گرفته‌اند برخی اقدامات تنبیهی را علیه گروه‌های غیرقانونی که حضورشان در عراق هم غیرقانونی است، انجام دهند. قطعا انتظار داریم که دولت عراق از طریق اقلیم کردستان عراق اقداماتی صورت دهد که شرارت این گروه‌ها ادامه پیدا نکند. 

وی افزود: بنده فکر نمی‌کنم که موضوع عملیات زمینی در خاک عراق صورت بگیرد، ممکن است در رسانه‌ها مباحثی مطرح شده باشد اما معتقدیم دولت عراق راسا اقدامات لازم را صورت خواهد داد و کار به آن‌جا نمی‌رسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز