خبرگزاری کار ایران

هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

سهم‌خواهی صدر از نخست‌وزیر آتی عراق در بالاترین سطح خواهد بود/ احتمال ابقای برهم صالح به عنوان رئیس جمهور بسیار زیاد است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۳۲۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: رهبر جریان صدر یک شخصیت جنجالی به حساب می‌آید و به لحاظ نظری یک نمای تهاجمی را دنبال می‌کند و در دولت آتی می‌تواند در بالاترین سطح سهم‌خواهی انجام دهد.

«حسن‌هانی‌زاده» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به سفر هیأت سه‌جانبه به نجف برای دیدار با مقتدی صدر و طرح خروج از بن‌بست سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اتفاق مثبتی که اخیراً در چارچوب جریان‌های سیاسی  عراق رخ داد تشکیل کمیته سه‌جانبه متشکل از رییس ائتلاف الفتح، حزب دموکرات و رییس اقلیم کردستان عراق است که نشان می‌دهد اوضاع تا حدودی به سمت آرام شدن و خروج از بحران پیش می‌رود؛ چراکه این سه جناح قرار است با مقتدی صدر دیدار کنند تا بتوانند برای خروج از بحران و شرایط فعلی یک طرح جدید را مطرح و اجرایی کنند. در این میان باید توجه داشت که اساساً همه به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اصولاً باید به سمت یک آرامش نسبی پیش بروند اما معتقدم که احتمالاً در این میان ائتلاف‌های ضد و نقیض یا همسو با یکدیگر هم شکل خواهد گرفت.

 وی ادامه داد: به عنوان مثال این احتمال وجود دارد که برهم صالح بتواند به عنوان رییس جمهور عراق مجدداً به کار خود ادامه دهد اما در این میان بحث بر سر انتخاب نخست‌وزیر است. چارچوب هماهنگی شیعیان عراق اخیراً محمد شیاع السودانی را به عنوان گزینه نخست‌وزیر عراق معرفی کردند و به نظرم با توجه به وضعیت فعلی گزینه دیگری برای جایگزینی او وجود ندارد. توجه داشته باشید با توجه به اینکه صدر یک شخصیت جنجالی به حساب می‌آید و به لحاظ نظری یک نمای تهاجمی را دنبال می‌کند، می‌تواند سهم‌خواهی‌هایی در این بین داشته باشد اما فکر نمی‌کنم که او با انتخاب محمد شیاع السودانی به عنوان نخست‌وزیر عراق مخالفت کند. در این میان باید متوجه بود که مخالفت صدر احتمالاً نمی‌تواند مانع انتخاب السودانی شود.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: اوضاع و احوال نشان می‌دهد که مقتدی صدر بدون تردید بر سر انتخاب وزراء و تشکیل دولت، شروطی را مطرح خواهد کرد که می‌تواند اوضاع را دگرگون کند. توجه داشته باشید که مقتدی صدر و جریان تحت نظر او در انتخابات سال گذشته ۷۳ کرسی به دست آورد و بدون شک او با همین اهرم درخواست سهم‌خواهی زیادتری را از دولت آتی عراق خواهد داشت. در این میان اختلاف نظرهایی هم در اقلیم کردستان عراق بر سر انتخاب مجدد برهم صالح وجود دارد که یک پای این اختلاف‌ها را باید بارزانی دانست اما در نهایت به نظر می‌رسد که برهم صالح هم به عنوان رییس جمهور آینده عراق مجدداً انتخاب خواهد شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برهم صالح در این مدت توانست یک بالانس نسبتاً خوبی میان جریان‌های داخلی به وجود بیاورد و لذا به نظرم چالش بعدی بحث سهم‌خواهی از سوی صدر در مورد چینش کابینه و وزراء خواهد بود. صدر معتقد است با توجه به کرسی‌هایی که بدست آورده باید بالاترین حد را برای خود در نظر بگیرد و در این میان جریان‌های منتسب به عمار حکیم و برخی دیگر از طیف‌های شیعیان به دنبال آن هستند تا بتوانند مصطفی الکاظمی را به عنوان نخست‌وزیر عراق مجددا معرفی کنند که به نظرم این سناریو عملیاتی نخواهد شد. به هر ترتیب گزینه نهایی شیعیان برای نخست‌وزیری عراق محمد شیاع السودانی است و تمامی جریان‌های شیعه عراق روی وی اتفاق‌نظر دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز