خبرگزاری کار ایران

روحی‌صفت در گفت‌وگو با ایلنا:

پاکستان امید داشت که با تغییر حاکمیت کابل، تحریک طالبان را کنترل و مدیریت کند

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۴۱۴۸

یک تحلیلگر مسائل شبه‌‌قاره گفت: پاکستان امید داشت که با به قدرت رساندن طالبان در افغانستان بتواند این گروه را کنترل و مدیریت کند اما متوجه شد که تصورش اشتباه بود. با سفر معاون وزیر خارجه پاکستان به کابل می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم که اسلام آباد با پیشنهاداتی و ارائه امتیازاتی به دولت طالبان سعی می‌کند که جناحی از طالبان که پشتیبان حقانی هستند را از پشتیبانی منصرف کند.

محسن روحی‌صفت در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در تحلیل اقدام تحریک طالبان پاکستان در پایان دادن یکطرفه به آتش‌بس با دولت و در پاسخ به این پرسش که این موضوع چه پیامدهایی در صحنه سیاسی پاکستان خواهد داشت و آیا سفر وزیر مشاور در امور خارجه اسلام آباد به کابل نیز در همین راستا صورت گرفته است، گفت: پاکستان با بحرانی از این نظر روبه‌رو است که تحریک طالبان به عنوان یک نیروی نظامی در برابر ارتش این کشور قرار گرفته و برای مثال همیشه بلوچ ها بودند و از پشتون‌ها نداشتیم اما از زمانی که درگیری در دوران «پرویز مشرف» شروع شد، بحرانی برای اسلام‌آباد است و قطعا در مسائل سیاسی و اقتصادی تاثیر دارد؛ لذا موضوع بی اهمیتی نیست.

وی ادامه داد: پاکستان امید داشت که با به قدرت رساندن طالبان در افغانستان بتواند این گروه را کنترل و مدیریت کند اما متوجه شد که تصورش اشتباه بود. با سفر «حنا ربانی کهر» معاون وزیر خارجه پاکستان به کابل می‌توانیم اینگونه تفسیر کنیم که اسلام‌آباد با پیشنهاداتی و ارائه امتیازاتی به دولت طالبان سعی می‌کند که جناحی از طالبان که پشتیبان حقانی هستند را از پشتیبانی منصرف کند. می‌دانیم که افغانستان به دلیل اینکه محصور در خشکی است، دسترسی به پاکستان برای اقتصادش حیاتی است و این می‌تواند در قیمت کالاها مؤثر باشد. همچین میزان دریافت تعرفه و موضوع خریدهای ذغال سنگ از سوی پاکستان اهرم فشاری در دست این کشور است.

وی افزود: این مواردی است که در واقع می‌تواند به عنوان یک اهرم فشار از سوی مقامات دولتی پاکستان به جناح‌هایی که با تحریک طالبان ارتباط دارند استفاده شود. البته طالبان یک دست نیستند؛ این گروه دارای جناح های مختلفی است که برخی چندان نسبتی با تحریک طالبان ندارند و برخی جناح‌ها نیز نمی‌توانند نسبت خود را با تحریک طالبان انکار کنند. امروز شرایط برای هیأت حاکمه افغانستان نیز سخت است چرا که از یک سو نمی‌توانند وفاداری خود را به تحریم طالبان نفی کنند چرا که سال‌های طولانی همدوش آن‌ها بودند و از سوی دیگر از نظر قومی، نژادی و زبانی همه از یک منطقه هستند. 

  این دیپلمات پیشین در پاسخ به این پرسش که پاکستان علاوه بر رایزنی و استفاده از اهرم فشار در قبال هیات حاکمه افغانستان، در داخل نیز اقداماتی را صورت خواهد داد اما شاهد هستیم که ارتش تاکنون واکنشی در رابطه با بیانیه تحریک طالبان از خود نشان نداده است، ارزیابی شما از واکنش ارتش چیست، گفت: شاید یکی از دلایل اقدام تحریک طالبان به تغییرات صورت گرفته در ارتش مرتبط باشد؛ «قمر جاوید باجوا» که بازنشسته شده یکی از افرادی بود که تمایل بیشتری به تعامل با افغانستان و طالبان داشت و شاید سابقه «عاصم منیر» در برخورد تندتر با تحریک طالبان موجب شده تا این گروه بخواهد مجددا با وی وارد گفت‌وگو شده و در نهایت امتیازات بیشتری از ارتش طلب کند.    

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز