خبرگزاری کار ایران

ظهره‌وند در گفت‌وگو با ایلنا:

عمران‌خان با انحلال پارلمان، وزن سیاسی‌اش را به رخ مخالفان کشید/ انتخابات آتی می‌تواند به نفع گفتمان «تحریک انصاف» تمام شود/ وخیم شدن اوضاع به ضرر چین است

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۴۶۴۴

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: اگر کار به شورش در پاکستان بکشد، پای ارتش به این معادلات باز خواهد شد و گرایش‌ها به سمت آمریکا و عربستان خواهد بود که این به ضرر چین است.

«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان در تشریح وضعیت سیاسی پاکستان پس از انحلال پارلمان و چشم‌انداز برگزاری انتخابات آتی در این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: صحنه سیاسی پاکستان پیچیدگی خاص خود را دارد و معمولاً دولت‌ها در این کشور نمی‌توانند دوره پنج ساله خود را به درستی و به صورت کامل طی کنند. بسیاری از تحلیلگران معتقدند وضعیت فعلی این کشور به مسائل اقتصادی و سیاست داخلی مربوط است و حتی برخی‌ معتقدند که پاکستان سرزمین در حال خاموشی است. دلیل این تحلیل هم ریشه داشتن فقر در این کشور و همچنین بدهی ۹۰ میلیارد دلاری آن است. این بدهی در حالی بر پاکستان سایه افکنده که ذخایر ارزی این کشور حدوداً ۱۰ میلیارد دلار برآورد شده و تمام این مسائل در حالی است که این کشور از گذشته تاکنون سعی کرده صرفاً زنده بماند.

وی ادامه داد: در این راستا توجه داشته باشید که آمریکا در برهه‌های مختلف سعی کرده تا از طریق اسلام‌آباد منافع خود را تامین کند اما به هر ترتیب پاکستان در مقاطعی قربانی سیاست غرب شده است. ساختار قدرت در پاکستان متأسفانه میان چندین خانواده دست به دست می‌شود و این روند تا جایی علنی است که همیشه ریشه قدرت در پاکستان را لاهور می‌دانستند. به هر ترتیب زمانی که عمران‌خان با شعار و رویکرد متفاوت برگزیده شد، توانست تا حدودی با ارتش هماهنگ شود اما باز هم پاکستان شاهد تغییرات داخلی از منظر اقتصادی و سیاسی نبود. راهبردی که در این چند سال در دستور کار اسلام‌آباد گذاشته شد، حرکت در قالب یک جاده - یک کمربند است و در این میان باید توجه کرد که پاکستان در حال بازی میان شرق و غرب است. مجموع این مسائل با توجه به وضعیت فعلی این کشور و همچنین نزاع سیاسی در داخل می‌تواند بحران را برای پاکستان عمیق‌تر کند.

این کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: این وضعیت در حالی است که اپوزیسیون این کشور از مسلم‌لیگ (شاخه نواز) گرفته تا جماعت اسلامی و حتی بخشی از ارتش به نوعی به سمت آ‌مریکا و غرب گرایش دارد؛ چراکه بدنه ارتش پاکستان اساساً آمریکایی‌ است. چینی‌ها هم فعلاً به دلیل نیازشان به پاکستان در پرونده افغانستان و پروژه یک جاده – یک کمربند سعی می‌کنند تا در این روزها موضع مشخصی نگیرند و فعلا دست به عصا راه می‌روند. در این میان نکته‌ای که باید از حیث داخلی و خارجی مورد نظر قرار بگیرد این است که نواز شریف ارتباطات زیادی با عربستان دارد و طی چند سال گذشته هم در لندن مستقر شده است. این مسأله نشان می‌دهد که در پاکستان منافع حزبی به صورت سنتی مهم‌تر از منافع ملی به حساب می‌آید. اتفاقی که در این مسیر رخ داده و تحولات جاری در اسلام‌‌آباد را به شدت دستخوش تغییر قرار داده، پیشنهاد عمران‌خان برای انحلال پارلمان، کابینه و برگزاری انتخابات زودهنگام است که به نظرم باید آن را پیام مشخص به لندن و واشنگتن دانست.

ظهره‌وند افزود: نکته مهمی که در اینجا باید به عنوان یک مؤلفه زنده و جاری مورد اشاره قرار دهیم این است که حزب تحریک انصاف پاکستان به نوعی توسط عمران‌خان در داخل این کشور جریان‌سازی کرده که حالا جوانان پاکستان علاقه دارند از وی حمایت کنند، اما اگر کار به شورش بکشد باز هم پای ارتش به این معادلات باز خواهد شد و در نهایت همه گرایش‌ها به سمت آمریکا و عربستان متمایل خواهد شد. حتی می‌توان گفت که اگر این روند اجرایی شود چین هم یکی از بازنده‌های اصلی در اسلام‌آباد خواهد بود. از منظری دیگر ارتباط مخالفان عمران‌خان در خارج از کشور با تحریک طالبان پاکستان هم باید مدنظر قرار گرفته شود. این جریان می‌تواند برای نخست‌وزیر فعلی کشور دردسر آفرین باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه دیده می‌شود عمران‌خان انحلال پارلمان و کابینه را خواستار می‌شود، در حقیقت نوعی نشان دادن وزن سیاسی خود به مخالفانش قلمداد می‌شود، ولی در این میان انتخابات زودهنگام می‌تواند منجر به تایید گفتمان عمران‌خان شود. به عبارت دیگر اگر تحریک انصاف در پارلمان و در انتخابات جدید رأی بیاورد این به معنای برنده شدن عمران‌خان و گفتمان وی خواهد بود. در نهایت باید بگویم در هم تنیدگی‌ها در پاکستان دو چندان خواهد شد و حتی احتمال دارد که شاهد درگیری خیابانی باشیم. از سوی دیگر بحث افغانستان هم در این میان مطرح است؛ چراکه با وخیم شدن اوضاع پاکستان شاهد سرریز مشکلات کابل به اسلام‌آباد خواهیم بود و این روند می‌تواند یک شرایط وخیم سیاسی، امنیتی و اجتماعی را برای پاکستان رقم بزند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز