خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

مذاکرات اتمی روسیه و آمریکا می‌تواند پوشش گفت‌وگو بر سر اوکراین باشد/ شکست دموکرات‌ها در واشنگتن می‌تواند استراتژی‌ها را تغییر دهد/ عربستان، روسیه و اسرائیل از آمدن تندروها استقبال می‌کنند

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۶۴۹۸

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: درست است که بحث اصلی مذاکرات آتی آمریکا و روسیه بر سر «پیمان استارت‌نو» اعلام شده است اما به نظرم درون‌مایه این مذاکرات پرونده اوکراین خواهد بود.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل و ابعاد مذاکرات احتمالی روسیه و آمریکا بر سر پیمان «استارت نو» در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در پلان کلی باید متوجه بود که روسیه از زمانی که در جنگ اوکراین حالت دفاعی به خود گرفت، به دنبال مذاکره با آمریکا بود اما در مقابل، رئیس‌جمهوری اوکراین هم برای هرگونه مذاکره با روسیه باید با ایالات متحده هماهنگ باشد. این در حالی است که از زمان حمله روس‌ها به اوکراین، «مذاکرات استارت نو» که طبق معاهده کنترل تسلیحات هسته‌ای در سال ۲۰۱۰ و ۲۰۲۱ میان مسکو و واشنگتن در جریان بود، یک‌باره متوقف شد. آنچه در مورد مذاکرات آتی روسیه و آمریکا باید مورد نظر قرار بگیرد این است که ماهیت این مذاکرات اگرچه بر پایه و اساس پیمان استارت نو اعلام شده است اما معتقدم که قرار است به موازات این مسأله، دو طرف در مورد جنگ اوکراین و چگونگی پایان آن با یکدیگر مذاکره کنند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر بحث مذاکرات در خصوص کنترل تسلیحات هسته‌ای می‌تواند پوششی باشد برای اینکه دو طرف در مورد جنگ اوکراین با یکدیگر وارد مذاکره شوند. یکی از دلایلی که احتمالاً آمریکایی‌ها سعی می‌کنند در شرایط فعلی با روسیه وارد مذاکره شوند، خروجی انتخابات میان‌دوره‌ای است که چند روز پیش برگزار شد. نتایج به صورت کلی نشان می‌دهد که بایدن و دموکرات‌ها به دلیل مسائل اقتصادی از جمله تورم، افزایش نرخ سوخت و حامل‌های انرژی، مجلس نمایندگان را از دست دادند. این شکست باعث می‌شود تا دموکرات‌ها آرام آرام به سمت مذاکرات با روسیه به عنوان قطب انرژی در جهان پیش بروند. چندی قبل از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا هم روسیه در هماهنگی با امارات و عربستان سعودی و همچنین بازیگری پشت پرده اسرائیل، توانست در محوریت سوخت و انرژی به بایدن و تیمش ضربه بزند و حالا ما شاهد تاثیر این بازی بر نتایج انتخابات آمریکا بودیم.

این استاد ژئوپلیتیک تصریح کرد: در این میان باید متوجه بود که اگر همین فردا روسیه و آمریکا مذاکرات خود را در مورد اوکراین هم شروع کنند باز هم مشکلات حل و فصل نمی‌شود. در لندن همانند واشنگتن برآوردهای اقتصادی نشان می‌دهد که آنها متضرر شده‌اند و باید به سمت گفت‌وگو حرکت کنند. از سوی دیگر مستندات سیاسی نشان می‌دهد که جمهوری‌خواهان در آمریکا علیه بایدن و دموکرات‌ها دست به کار شده‌اند و این در حالی است که اروپا هم به دلیل فشار آمریکا برای کمک به اوکراین، حال و روز اقتصادی خوبی ندارد. به همین دلیل معتقدم که یک سری از تغییرات به هم پیوسته با محوریت پرونده اوکراین در حال نمایان شدن خواهد بود. درست است که بحث اصلی مذاکرات آتی آمریکا و روسیه بر سر پیمان استارت نو اعلام شده است اما به نظرم حتی اگر این مذاکرات آغاز شود درون‌مایه آن پرونده اوکراین خواهد بود.

فرجی‌راد افزود: به این ترتیب ممکن است مذاکرات مسکو و واشنگتن با محوریت تسلیحات اتمی شروع شود اما محورهایی در مورد جنگ اوکراین هم پیشنهاد شود ولی در این مذاکرات تا زمانی که بر سر اوکراین توافق ابتدایی حاصل نشود، ممکن است که مذاکرات در مورد پیمان استارت‌نو هم به نتیجه نرسد. نکته مهم این است که در داخل آمریکا، بایدن و دموکرات‌ها به دنبال ثبت یک رزومه مثبت برای خود خواهند بود تا بتوانند از آن استفاده کنند و در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست‌جمهوری علیه ترامپ و محافظه‌کاران به کار ببندند. در آن سوی مرزهای آمریکا هم عربستان و روسیه به انضمام اسرائیل از به روی کار آمدن تندروها در واشنگتن خوشحال خواهند شد و معتقدم که اگر دموکرات‌ها بخواهند بایدن را برای انتخابات ریاست جمهوری آینده آمریکا معرفی کنند با یک شکست مشخص روبه‌رو می‌شوند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت باید بگویم که در مورد مذاکرات آتی روسیه و آمریکا هم اگر این اتفاق رخ دهد، واشنگتن سعی می‌کند تا بفهمد روسیه قرار است تا چه میزان از خواسته‌های خود عقب‌نشینی کند که فکر می‌کنم مسکو در مورد جزیره کریمه و شهرهای شرق اوکراین کوتاه نخواهد آمد و مجموع این موضوعات را باید نوعی داد و ستد در شیرازه جنگ اوکراین بدانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز