خبرگزاری کار ایران

فرجی‌راد در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا در قطب‌شمال به دنبال ائتلاف‌سازی علیه روسیه است/ اروپا خواهان پایان جنگ اوکراین است اما واشنگتن و لندن نمی‌گذارند

asdasd
کد خبر : ۱۲۷۱۹۴۹

سفیر پیشین ایران در نروژ گفت: انتخاب سفیر آمریکا برای قطب شمال عملاً کشیده شدن تقابل با مسکو تا شمالگان را به نمایش می‌گذارد که ریشه در اهمیت راهبردی این منطقه دارد.

«عبدالرضا فرجی‌راد» سفیر پیشین ایران در نروژ در تشریح دلایل انتخاب و انتصاب سفیر قطب شمال از سوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: آمریکایی‌ با توجه به جنگ اوکراین و علاقه‌ای که به ادامه این بحران از خود نشان داده، مایل است که در قطب شمال فعالیت خود را تحکیم ببخشد. ایالات متحده به دنبال آن است به هر ترتیب که شده اهمیت ژئوپلیتیکی و راهبردی این منطقه را مد نظر قرار دهد و بتواند در این ناحیه برای خود یک جایگاه مطمئن دست و پا کند. از سوی دیگر باید توجه کرد که به دلیل ادامه بحران اوکراین اساساً قطب شمال یک اهمیت استراتژیک برای خود پیدا کرده و حالا ایالات متحده می‌خواهد به هر ترتیب تمام تمرکز خود و مابقی شرکای اروپایی‌اش را روی این نقطه معطوف کند. توجه داشته باشید که روسیه در این منطقه از گذشته تاکنون حفاری‌های بسیار گسترده‌ای را برای کشف و استخراج نفت و گاز انجام داده است که نشان از اهمیت این مناطق از حیث انرژی دارد.

وی ادامه داد: به یاد دارم که چندی پیش یک توافق با ایالات متحده به امضا رسید و قرار بر این شد که دو طرف در مورد حفاری‌ها در قطب شمال با یکدیگر مشارکت کنند اما در این میان همچنان اختلاف روسیه با نروژ بر سر قطب شمال، به جای خود باقی مانده است. بر همین اساس اینکه دیده می‌شود وزارت خارجه آمریکا اعلام می‌کند که به دنبال انتخاب و انتصاب سفیر برای قطب شمال است، دقیقاً نشان‌دهنده اهمیت این منطقه برای واشنگتن بوده و به صورت آشکار به ما این پیام را می‌رساند که آمریکا به هر ترتیب می‌خواهد تقابل خود با روسیه را در این ناحیه هم تقویت کند. ایالات متحده به دنبال آن است که سفیرش در قطب شمال را به سمت همگرایی با کشورهای شمال اروپا سوق دهد و حتی با بومیان این منطقه هم ارتباط برقرار کند تا در نهایت منافع استراتژیکش را در این جغرافیا کسب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اروپایی‌ها در شرایط فعلی به دنبال آن هستند تا جنگ اوکراین به پایان برسد اما بریتانیا و آمریکا همچنان خواهان تقابل سخت اوکراین با فدراسیون روسیه هستند. بر همین اساس حالا شاهد مشکلات جدی در مورد اوکراین هستیم و اختلاف‌نظر میان کشورهای اروپایی در حال تشدید بوده و به نظرم یک شکاف جدی در حال به وجود آمدن است. در این میان باید توجه داشت که رقابت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیک غرب با روسیه به وضوح تشکیل شده است و این رقابت در حال کشیده شدن به قطب شمال است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: نمونه این رقابت را در مدیترانه هم شاهد هستیم و بر همین اساس رقابت میان آمریکا و روسیه در قطب شمال و انتخاب سفیر از سوی واشنگتن برای این ناحیه دقیقاً همانند رقابت ناتو و روسیه در ابعاد گوناگون است. اقدام آمریکا در انتخاب سفیر برای قطب شمال عملاً یک ائتلاف‌سازی به حساب می‌آید. به موازات این مسأله باید توجه داشته باشیم که روسیه سعی نمی‌کند در این مورد با کشورهای اسکاندیناوی وارد تقابل علنی شود؛ چراکه مسکو می‌داند تهدید این کشورها به نفع خود نیست لذا فعلاً دیواره‌های این زورآزمایی و تقابل در حال شکل گرفتن است و باید دید که در آینده این نزاع آن هم در شمالگان تا چه حد گسترده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز