خبرگزاری کار ایران

هانی زاده در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا تمایلی به بازگشت نتانیاهو به قدرت ندارد / خروج نتانیاهو از توافق مرزی، منجر به جنگ اسرائیل و لبنان می‌شود

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۳۱۱۲

یک کارشناس مسائل منطقه گفت: اگر نتانیاهو پس از پیروزی از توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خارج شود، بین لبنان و اسرائیل جنگ جدیدی رخ خواهد داد که آمریکا تمایلی به آن ندارد.

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل منطقه و فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به انتخابات کنست اسرائیل، پیروزی حزب نتانیاهو در این انتخابات را بعید دانست و گفت که آمریکا تمایلی ندارد نتانیاهو بار دیگر به قدرت بازگردد.

وی در این باره گفت: انتخابات اسرائیل که در طول ۲ سال گذشته برای پنجمین برگزار می شود از پیچیدگی‌های بسیار بالایی برخوردار است و به نظر می رسد که شانس لاپید نخست وزیر فعلی اسرائیل به دلیل اینکه با لبنان توافق نامه مرزی امضا کرده است بیشتر است. 

وی احتمال بازگشت نتایناهو به قدرت در اسرائیل را ضعیف دانست و گفت: در صورت پیروزی حزب بنیامین نتانیاهو خشونت ها در اراضی اشغالی تشدید می شود.

 هانی زاده تاکید کرد: جو بایدن هم خیلی تمایلی به پیروزی حزب نتانیاهو ندارند و با توجه به پرونده فساد مالی و جنجال‌های نخست وزیر سابق، کاخ سفید تمایلی ندارد که بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود به قدرت بازگردد.

وی همچنین افزود: با توجه به اینکه احزاب افراطی بیشتر به لیکود تمایل دارند، ممکن است یک اتفاق غیر منتظره‌ای رخ بدهد و آراء نتانیاهو از ۳۵ کرسی فراتر رود و به ۴۰ کرسی برسد. اما نکته مهم این است که هیچ یک از احزاب در انتخابات کنست که شامل ۱۵ حزب هستند، هیچ کدام اکثریت را به دست نخواهند آورد.

هانی زاده با اشاره به اینکه احتمال پیروزی لاپید در انتخابات کنست اسرائیل بسیار بالاست، همچنین گفت:  بعد از تهدیدات نصر الله مبنی بر اینکه تاسیسات گازی در مدیترانه را هدف قرار خواهد داد، آمریکایی ها سریع وارد موضوع شدند که منجر به امضای توافق بین لبنان و اسرائیل شد و اسرائیل و غرب حق لبنان برای دسترسی به سفره‌های گازی دریای مدیترانه را تایید کردند.

این کارشناس مسائل فلسیطین تاکید کرد: اگر نتانیاهو در اسرائیل بر سرکار بیاید و از توافق ترسیم مرزهای دریایی با لبنان خارج شود، بین لبنان و اسرائیل جنگ جدیدی رخ خواهد داد که آمریکا تمایلی به آن ندارد.

وی با حضور نامزدهای احزاب عربی در این انتخابات نیز اشاره کرد و گفت: احزاب عربی شانس بالایی برای به دست آوردن ۱۵ کرسی کنست خواهند داشت اما با توجه به اینکه لیست اعراب ۴۸ به سه دسته تقسیم شده اند به نظر می رسد که اختلاف نظرهای قابل توجهی میان حدود ۱ و نیم میلیون فلسیطینی ساکن سرزمین‌های اشغالی وجود دارد.

وی با بیان اینکه بازگشت نتایناهو به قدرت برای اسرائیل فاجعه آمیز خواهد بود، گفت: با توجه به شرایط داخلی اسرائیل این انتخابات از اهمیت بسیار زیادی دارد و طی ۲۴ ساعت آینده نتایج اولیه این انتخابات مشخص خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز