خبرگزاری کار ایران

طاهری در گفت‌وگو با ایلنا:

تل‌آویو در حال پیش‌دستی رسانه‌ای در مورد ارتباط با طالبان است/نیاز‌های مالی افغانستان می‌تواند دریچه نفوذ به این کشور باشد/کابل نگاه تهران به اسرائیل را می‌داند

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۹۵۲۵

رایزن پیشین ایران در افغانستان گفت: اگر اخبار منتشر شده در مورد این ارتباط‌ها را هم یک درز اطلاعاتی بدانیم، باید گفت که این اقدام از سوی اسرائیل انجام شده، نه طالبان.

به گزارش ایلنا، «عبدالمحمد طاهری» رایزن پیشین ایران در افغانستان با اشاره به انتشار برخی اخبار در مورد تلاش طالبان برای برقراری روابط با رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اخیراً اخباری در مورد عزم و میل طالبان برای برقراری رابطه پنهان با اسرائیل منتشر شده که ریشه این اخبار را باید رسانه‌های رژیم صهیونیستی دانست و البته که طالبان این موضوع را به نحوی تکذیب و رد کرده است. به هر ترتیب و قبل از ارائه هر تحلیلی باید دانست که اسرائیل از هر روزنه‌ای استفاده می‌کند تا بتواند اشراف اطلاعاتی خود رادر حوزه‌های موردنظرش بالا ببرد و ایران هم به عنوان دشمن این رژیم از این امر مستثنی نیست. این اشراف اگر فیزیکی باشد بدون شک از سال‌ها قبل برای آن برنامه‌ریزی شده و باید متوجه بود که این مساله صرفاً یک فرض نیست، بلکه در واقع باید آن را یک تئوری دانست. این در حالیست که طالبان اساساً این مساله را چه در آینده و چه در حال حاضر کتمان می‌کند.

وی ادامه داد: کتمان شدن این ارتباط توسط طالبان یک موضوع عجیب و غریب به حساب نمی‌آید. این جریان همین حالا در حال تکذیب و کتمان ترور ایمن الظواهری، رهبر پیشین سازمان القاعده در کابل هستند؛ تا جایی که رسانه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی ایالات متحده عکس و اسناد این ترور را منتشر کرده‌اند اما طالبان باز هم این موضوع را نادیده یا مسکوت می‌گذارد. نمونه دیگر کشتارهایی است که در پنجشیر یا سایر ولایات علیه هزارها یا سایر طیف‌های افغانستان صورت گرفته ولی باز هم طالبان آنها را نادیده می‌گیرد و از کنار آن به سادگی عبور می‌کند. در این میان اسرائیلی‌ها بر اساس راهبردهای سیاسی – امنیتی خودشان و به دلیل اینکه تهران را دشمن اول و آخر خود می‌بینند، سعی می‌کنند از حیث فیزیکی یا اطلاعاتی در مناطق مورد نظرشان حضور داشته باشند. در اواخر دهه ۵۰ میلادی شاهد آن بودیم که شخصی مانند الی کوهن که جاسوس موساد بود تا جایی پیش رفت که به مقام مشاور عالی وزیر دفاع سوریه رسید و حتی یکی از گزینه‌های وزرات دفاع سوریه مطرح شده بود.

این کارشناس مسائل افغانستان تصریح کرد: نفوذ شخصی مانند الی کوهن در سوریه صرفاً یک پرونده مشخص در زمینه نفوذ اسرائیل به شمار می‌رود و در سایر کشورهای جهان هم ممکن است چنین نفوذی از سوی اسرائیل ترتیب داده شده باشد. نکته‌ای که در این میان باید موردنظر قرار بگیرد این است که طالبان و افغانستان در شرایط فعلی نیاز به کمک‌های مالی دارد و همین موضوع می‌تواند برای نفوذ اسرائیل به این کشور بهترین دلیل و مدل باشد؛ چراکه کابل حالا به شدت به منابع مالی نیاز دارد. از سوی دیگر باید متوجه بود که حکومت مستقر در کابل هنوز نتوانسته به صورت کامل نفوذ و یکپارچگی خود را در سراسر افغانستان به وجود بیاورد و حتی اختلافاتی در نوع و شیوه اداره افغانستان هم در میان طالبان وجود دارد. بر همین اساس این شکاف‌ها می‌تواند برای اسرائیل یک فرصت به وجود بیاورد و از طریق نفوذ اقتصادی و تطمیع سناریوی خود را در افغانستان پیش ببرند.

طاهری افزود: مدل دیگر نفوذ اسرائیل می‌تواند نفوذ در میان اقوام و طیف‌های گوناگون این کشور باشد؛ چراکه جامعه افغانستان همین حالا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. اینکه دیده می‌شود موضوع ارتباط طالبان با اسرائیل در رسانه‌های منتسب به تل‌آویو مطرح می‌شود و در مورد این موضوع تیترهای یک طرفه زده می‌شود، نشان می‌دهد که حداقل در مورد این موضوع در پشت پرده مسائلی در سطوح مختلف وجود داشته است. ما باید بپذیریم که ایالات متحده از حیث فیزیکی در افغانستان حضور ندارند اما اشراف و حضور پنهان آنها بسیار بالا است. در همین راستا سازمان سیا همانند خیلی از سرویس‌های اطلاعاتی دنیا با موساد همکاری مشترک دارد و در جایی هم البته به صورت انفرادی وارد یک موضوع می‌شوند. تعارض جدی میان تهران و تل‌آویو یک امر غیرقابل انکار است اما باید توجه داشت که در همین راستا اسرائیل توانسته کشورهای کوچک عربی را در همین راستا شکار کند تا بتواند نفوذ خود را در محیط موردنظرش تثبیت کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اینکه آیا طالبان هرگونه ارتباط احتمالی با اسرائیل را برجته می‌کند بدون تردید پاسخش منفی خواهد بود. توجه داشته باشید که قبله سیاسی و مذهبی طالبان عربستان سعودی است. ریاض هنوز هم هرگونه ارتباط با اسرائیل را تکذیب می‌کند و طالبان هم به تأسی از این کشور، چنین راهی را در پیش گرفته است و به صورت دوپهلو بازی می‌کند. نکته دیگر این است که طالبان نگاه تهران در قبال اسرائیل را به خوبی می‌داند و به همین دلیل آنها پیامدهای این موضوع را به خوبی درک می‌کنند. اگر هم مذاکره‌ای در این میان جریان داشته باشد، طالبان بر پنهان بودن این روند تاکید خواهد کرد اما اسرائیل دوست دارد که این موضوع علنی شود. اگر اخبار منتشر شده در مورد این ارتباط‌ها را هم یک درز اطلاعاتی بدانیم، باید گفت که این اقدام از سوی اسرائیل انجام شده، نه طالبان. فکر می‌کنم که عزم اسرائیل برای نفوذ در جغرافیایی مانند افغانستان کاملاً مشهود و هدفمند است اما باید دانست تل‌آویو در حال پیش‌دستی رسانه‌ای در مورد ارتباط با طالبان است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز