خبرگزاری کار ایران

مطهرنیا در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تاسیس نمایندگی دائم و مستقل در ناتو توسط ژاپن/ابعاد راهبرد آمریکا برای ائتلاف‌سازی در شبه‌جزیره کره

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۹۶۶۰

کارشناس مسائل آمریکا گفت: ایالات متحده در حال بزرگنمایی تهدید چین و حتی بزرگنمایی قدرت این کشور است تا بتواند بر اساس راهبردهای کلان خود اوضاع را علیه پکن رقم بزند.

«مهدی مطهرنیا» کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به اقدام ژاپن در جهت تعیین نماینده ویژه جداگانه در ناتو و گشایش دفتر مستقل در این نهاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: قبل از هر چیز باید به این نکته اشاره کنم کنم که روندهای کلان حاکم برنظامی بین‌الملل در وضعیت کنونی یه سمت شکل‌گیری نظم نوین جهانی رفته‌اند. از سال ۱۹۹۰ به این سو نظم حاکم بر نظام بین‌الملل فرو ریخته و دوران گذار طولانی شده است، اما در این میان پیروز میدانِ گذار را باید ایالات متحده آمریکا دانست. در روند گذار، بازوی ایالات متحده در طول این مدت ناتو بوده است. در شرایط پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی که دوران گذار سر و شکل گرفت و ناتو پایه‌گذاری شد، بالطبع یک روند جدید به وجود آمد و حتی آن دسته از تحلیل‌ها که می‌گفتند ناتو به زودی از بین خواهد رفت هم راه به جایی نبرد.  

وی ادامه داد: ناتو در این شرایط و طی ادوار اخیر نه تنها از بین نرفت بلکه تقویت شد و حالا هم در حال بزرگ‌تر شدن است؛ به گونه‌ای که همین حالا و پس از شروع بحران اوکراین دو کشور اسکاندیناوی یعنی فنلاند و سوئد به دنبال پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هستند. این موضوع و تقویت موضع ناتو به نوعی باعث شده تا روسیه در این میان تحریک و حتی سرافکنده شود؛ چراکه این کشور قرار بود ظرف یک هفته‌ تمام اوکراین را به اشغال خود درآورد ولی نه تنها نتوانست این راهبرد را عملیاتی کند بلکه حالا با مشکلات بسیاری در حال دست و پنجه نرم کردن است که تمامی این موانع و مشکلات منبعث از بحران اوکراین و همگرایی ناتو و غرب با یکدیگر است. به همین دلیل است که بارها گفته‌ام و اکنون هم می‌گویم که ما شاهد دوران گذار هستیم و روندهای جدید در حال شکل‌گیری است که این روندها را آمریکا نقطه‌گذاری و اجرا می‌کنند.  

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: در بطن این روندها، حالا ایالات متحده در حال بزرگنمایی تهدید چین و حتی بزرگنمایی قدرت چین است تا بتواند بر اساس راهبردهای کلان خود اوضاع را علیه پکن رقم بزند. واشنگتن در این راه پیوندهای خود با قدرت‌های جدید و نوظهور دنیا مانند استرالیا و کانادا را تعمیق کرده است و به همین دلیل می‌تواند گفت که آنها به دنبال اعمال فشار بر چین در بالاترین حد و حدود خود هستند. در این مسیر علاوه بر چین، ایران و روسیه را هم هدف قرار داده‌اند و هر کدام را با یک پرونده درگیر کرده‌اند تا در نهایت یک سیاست کلی را به وجود بیاورند و از بطن آن، یک تصویر بزرگ از آینده دنیا را به نمایش بگذارند و طی مقاطع مختلف قطعه‌های این تصویر بزرگ را همانند پازل در کنار یکدیگر قرار دهند. هدف آمریکا از به تصویر کشیدن این پازل بزرگ دقیقاً نشان دادن آن به تمام دنیا و متوجه کردن کشورها از راهبرد خودشان است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که ایالات متحده اساساً به دنبال احیای قدرت قرن بیستمی خود و ادامه و استفاده از آن تا یک قرن آینده است. در این مسیر واشنگتن بدون شک ائتلاف‌سازی‌های دو جانبه و چند جانبه را جلو می‌برد و قضیه تایوان هم در همین مسیر قابلیت اشاره دارد. آمریکایی‌ها علاوه بر روسیه، در حال تحریک هوشمندِ چینی‌ها با محوریت تایوان هستند و حالا عملاً نگاه خود را معطوف این کشور کرده‌اند تا آن را به هر ترتیب تحت فشار قرار دهند. به همین دلیل آنها شرکای خود مانند کره‌جنوبی و ژاپن را از حیث نظامی و سیاسی تقویت می‌کنند تا به هر دلیل بتوانند با آمریکا علیه پکن کار کنند. در این مسیر ژاپن اخیراً اعلام کرده که به زودی یک دفتر مستقل از سفارت توکیو در بروکسل، در ناتو راه‌اندازی خواهد کرد و یک مسئول جداگانه برای آن معرفی می‌کند. حدود دوماه پیش هم کره‌جنوبی چنین درخواست و اقدامی را از ناتو داشت و تمام این مؤلفه‌ها نشان از ائتلاف‌سازی و تقویت شرکای غرب همسو با تنش در پرونده تایوان دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز