خبرگزاری کار ایران

افشار سلیمانی در گفت‌وگو با ایلنا:

نیروگاه زاپوریژیا حکم کارت بازی سیاسی را برای مسکو دارد/ روسیه نگران نابود شدن زیرساخت‌های حیاتی کریمه توسط کی‌یف است

asdasd
کد خبر : ۱۲۶۸۳۶۴

کارشناس مسائل قفقاز گفت: روس‌ها برای آنکه تنش‌ها کاهش پیدا کند، می‌خواهند از اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا خارج شوند یا حداقل امتیازاتی برای خود در این مسیر کسب کنند.

«افشار سلیمانی» کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به درخواست سازمان ملل مبنی بر غیرنظامی کردن نیروگاه زاپوریژیا و سناریوی روسیه در مورد تأسیسات هسته‌ای اوکراین در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در مورد پرونده اوکراین باید این اصل مدنظر باشد که اقدام روسیه علیه اوکراین تجاوز به حساب می‌آید و در همین راستا از هر اقدام و اهرمی به نفع خود در این پرونده استفاده می‌کنند. به همین دلیل در راستای این موضوع، حالا بحث نیروگاه اتمی زاپوریژیا مطرح شده است که روسیه نظامیان خود در اطراف آنجا مستقر کرده که باید آن را یک سناریوی نظامی – سیاسی دانست. این تأسیسات اصولاً یک هدف نظامی نیست که بخواهند به آن حمله کنند و به همین دلیل اقدام روسیه را کاملاً باید برخلاف اصول بین‌المللی و سیاسی دانست، اما به هر ترتیب باید متوجه بود که این نیروگاه یک منطقه استراتژیک به حساب می‌آید که روس‌ها در حال استفاده از آن به عنوان یک کارت بازی هستند.

وی ادامه داد: حدود پنج ماه است که روس‌ها خاک اوکراین را با التهاب و بحران روبه‌رو کرده‌اند و از سوی دیگر هم شاهد آواره شدن میلیون‌ها اوکراینی هستیم. مسکو به صورت آشکار به دنبال آن است که از این تاسیسات به عنوان اهرم فشار استفاده کنند اما اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که قرار است در این تاسیسات یک تیم ناظر مستقر کند، نشان می‌دهد روس‌ها به دنبال آن هستند تا دست به یک عقب‌نشینی سیاسی بزنند. در مقابل یک مرکز استراتژیک نظامی در شبه جزیره کریمه مورد هدف قرار گرفته است که مسکو را نگران کرده است و باید آن را پیامِ اخطار اوکراین به روسیه دانست. به نظر می‌رسد روس‌ها هم احتمالاً برای آنکه تنش‌ها کاهش پیدا کند، می‌خواهند از اطراف نیروگاه اتمی زاپوریژیا خارج شوند یا حداقل امتیازاتی برای خود در این مسیر کسب کنند و به نوعی وارد مذاکره به طرف‌های دخیل در پرونده اوکراین شوند.

سفیر پیشین کشورمان در جمهوری آذربایجان گفت: در این میان چندین پُل و بخشی از استحکاماتِ در اختیار روسیه توسط ارتش اوکراین مورد هدف قرار گرفت تا بتوانند روند عملیات‌های روسیه را کاهش دهند. این مسیر و این اقدامات اوکراین هم می‌تواند یک جنگ روانی عظیم علیه روسیه در کریمه به راه بیندازد؛ چراکه اسناد و تصاویر نشان می‌دهد ساکنین این شبه جزیره در حال خروج از آن به قصد عزیمت به سایر مناطق بودند و همین موضوع می‌تواند برخی از معادلات را در عرصه سیاسی و میدانی تغییر دهد. در این راستا به نظرم روس‌ها می‌خواهند با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین پای میز مذاکره بنشینند که رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه هم در سفر اخیر خود به این کشور صراحتاً چنین پیامی را به کی‌یف مخابره کردد اما فکر می‌کنم که اوکراین آن را رد خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: روسیه به دنبال آن است تا وارد مذاکره با اوکراین شود و امتیازات خود را دریافت کند؛ چراکه اگر اوکراین با تجهیزات غربی که در اختیار دارد پل واسط میان جزیره کریمه و روسیه که این دو منطقه از طریق آن به هم وصل می‌شود را مورد هدف قرار بدهند، بدون شک روسیه در این منطقه زمین‌گیر می‌شود و عملاً روند عملیات‌های نظامی این کشور در خاک اوکراین با خلل روبه‌رو می‌شود. بنابراین نمایندگان و دبیرکل سازمان ملل به دنبال آن هستند تا بتوانند دو طرف را به هر ترتیب که شده سر میز مذاکره بنشانند تا هم نیروگاه اتمی زاپوریژیا را غیرنظامی کنند و هم بتوانند اوضاع و احوال سیاسی را آرام کنند.

سلیمانی در پایان تصریح کرد: معتقدم که واکنش‌های سیاسی و نظامی در شرایط فعلی تا حد زیادی غیرقابل استاندارد است؛ چراکه یک کشور در زمانی که خاکش در اشغال کشور دیگر باشد به هیچ وجه مذاکره نمی‌کند و در مورد اوکراین هم همین حالت است. از منظری دیگر هم مسکو به دنبال آن است تا از هوای سرد اروپا که چندی دیگر شروع می‌شود به نفع خود استفاده کند و از آن برای خود یک اهرم سیاسی مهیا کند. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز