خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا تشریح شد:

چالش‌های داخلی و خارجی ماکرون طی ۵ سال آینده/ دلایل عدم پیروزی راست‌افراطی در دور دوم انتخابات فرانسه

asdasd
کد خبر : ۱۲۲۲۹۷۹

کارشناس مسائل اروپا گفت: بخشی از آرای رئیس‌جمهور فرانسه اساساً آرای سلبیِ کاندیدای راست افراطی بود که به صندوق وی ریخته شد که نشان می‌دهد تهدید راست‌گراها همچنان پابرجاست.

«مرتضی مکی» کارشناس مسائل اروپا با اشاره به پیروزی امانوئل مکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه و چالش‌های پیش‌روی او در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: انتخابات ریاست جمهوری فرانسه پس از فراز و فرودهای متعدد بالاخره به پایان رسید و امانوئل مکرون، رئیس جمهوری این کشور برای ۵ سال دیگر در کاخ الیزه ابقا شد. توجه داشته باشید که این انتخابات یکی از متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ فرانسه در جمهوری پنجم به حساب می‌آید و پایین‌ترین میزان مشارکت از سال ۱۹۶۹ تا به امروز در همین انتخابات رقم خورد. تفاوت این انتخابات با رویداد سال ۲۰۱۷ در این بود که منازعات حزبی و قطب‌بندی‌های جناحی به بالاترین حد خود رسید. بسیاری معتقدند که پیروزی مکرون اساساً بحث مبارزه با راست افراطی را به میان کشید و پس از اعلام نتایج دور دوم شاهد درگیری گسترده میان معترضان و پلیس فرانسه بودیم.

وی ادامه داد: این درگیری‌ها به حدی شدید بود که بر اساس گزارش‌های منتشر شده، دو تن از شهروندان فرانسه در آن کشته شدند و تمامی این مؤلفه‌ها نشان از به‌هم ریختگی نسبی در سیاست داخلی فرانسه دارد. با نگاهی به آرای عمومی و همچنین آرایی که به نفع مکرون به صندوق‌ها ریخته شد، به این نتیجه می‌رسیم که بخشی از آرای رئیس جمهور فرانسه اساساً آرای سلبیِ مارین لوپن بوده است. اگر به اظهارات رئیس جمهور فرانسه توجه کنیم می‌بینیم که او صراحتاً اعلام کرده که پیروزی‌اش در این انتخابات اعلام یک نبرد علیه راست افراطی بوده است و به همین دلیل کسانی که این جریان را نمی‌پذیرفتند باز هم به مکرون رأی دادند و به همین دلیل است که بحث پیروزی وی را نبرد علیه راست افراطی اعلام می‌کنند. در این میان باید متوجه بود که جناح راست میانه، ۵ درصد آراء را هم کسب نکرده است و عملاً ما شاهد افت ماهیت و وجهه برخی احزاب سنتی فرانسه در انتخابات اخیر بودیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: این روند و رأی‌آوری مکرون نشان می‌دهد تهدید راست‌افراطی در فرانسه همچنان پابرجا است. برخی‌ها معتقدند مردم فرانسه برای فرار از جریان راست افراطی به مکرون پناه بردند که به نظرم این تحلیل غلط است؛ چراکه طیفی از نخبگان فرانسوی سعی کردند بتوانند اوضاع را به سمتی ببرند که در نهایت مکرون بتواند پیروز میدان باشد. در این میان باید توجه داشت که چالش‌های مکرون در داخل فرانسه و در عرصه سیاست‌ورزی داخلی با اعلام پیروزی وی به پایان نرسیده است، بلکه او تازه اول راه خواهد بود. توجه داشته باشید حدود ۲ ماه دیگر انتخابات پارلمانی فرانسه برگزار خواهد شد و دقیقاً همین موضوع، یک چالش اصلی برای رئیس جمهور جوان فرانسه به حساب می‌آید. بسیاری از احزابی که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر نتوانستند آرای مناسبی کسب کنند و عملاً مکرون را کنار بزنند، حالا به دنبال تسویه حساب سیاسی با او در این انتخابات خواهند بود.

مکی افزود: اشخاصی مانند مارین پولن یا ژان لوک ملانشون و سایر رهبران احزاب فرانسه عملاً به دنبال آن هستند تا بتوانند در انتخابات آتی، ترکیب مجلس فرانسه را به نفع خود رقم بزنند و این در حالی است که مکرون هم می‌خواهد پارلمان را به تسخیر نمایندگان حزب خود درآورد. این نخستین چالشی است که برای مکرون در عرصه داخلی به وجود خواهد آمد؛ چراکه تمام جریان‌هایی که در انتخابات اخیر کنار زده شدند، حالا علیه وی صف‌بندی خواهند کرد. در محور سیاست خارجی هم مکرون در پنج سال آینده با دشواری‌های زیادی رو به رو خواهد بود که یکی از آنها اتحادیه اروپا است. باید به این باور برسیم که حمله روسیه به اوکراین باعث می‌شود تا مکرون پنج سال آینده را با یک اروپای متفاوت سپری کند و بدون شک چالش میان غرب با مسکو، موقعیت فرانسه را تغییر خواهد داد.

وی درپایان خاطرنشان کرد: پرونده اوکراین نشان داد که اروپایی‌ها در مورد سیاست‌های کلان عملاً متفاوت‌تر از آمریکا اوضاع را تحلیل می‌کنند. از سوی دیگر هم توافق‌نامه‌هایی که پاریس امضا کرده بود، با حمله روسیه به اوکراین تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد. در اینجا باید توجه داشت که سال گذشته میلادی ما شاهد آن بودیم که فرانسوی‌ها به دلیل انعقاد پیمان آکوس توسط بریتانیا، آمریکا و استرالیا عملاً یک گارد سیاسی علیه ایالات متحده گرفتند؛ چراکه منافع چند میلیارد دلاری آنها توسط تیم بایدن به حاشیه رفت. همین موضوع باعث شد تا انتقادهای زیادی نسبت به مکرون از سوی مخالفان وی در عرصه سیاست خارجی مطرح شود و به همین دلیل معتقدم او در این پنج سال با چالش‌های متفاوتی بین خود با اروپا و آمریکا مواجه خواهد شد. حتی بسیاری معتقدند که اختلاف میان آلمان و فرانسه به عنوان هدایت‌کنندگان اتحادیه اروپا هم تشدید خواهد شد و به همین دلیل رئیس جمهور فرانسه با یک دوره پرتنش مواجه خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز