خبرگزاری کار ایران

مصدق‌پور در گفت‌وگو با ایلنا:

غرب همچنان در مورد حقوق‌بشر موضع دوگانه دارد/ اعدام‌های عربستان، مجدداً غلبه سنت بر مدرنیته را نشان داد/ بن‌سلمان در حاشیه امن برآمده از بحران اوکراین قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۰۱۴۳

کارشناس مسائل منطقه گفت: در شرایط کنونی آمریکا و اروپا به دلیل بحران انرژی برآمده از پرونده اوکراین، حاشیه امن برای ولیعهد سعودی ایجاد کردند که خروجی‌اش اعدام‌های اخیر بود.

«مصدق مصدق‌پور» کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تضاد ایجاد شده میان سنت و مدرنیته پس از اجرای اعدام ۸۱ نفر از شهروندان سعودی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: اعدام‌های عربستان سعودی اساساً یک موضوع مسبوق به سابقه است اما بحث اصلی، اجرای این حکم در شرایط فعلی منطقه همچنین نظام بین‌الملل است. بسیاری معتقد بودند که با آمدن جو بایدن و انتقادهای متعدد دولت آمریکا از سعودی‌ها، عربستان حداقل در حوزه حقوق بشری عقب‌نشینی می‌کند اما اعدام ۸۱ نفر آن هم طی یک روز نشان داد که این رفتار عربستان و بازگشت به دموکراسی در ریاض دور از ذهن است. در این میان ما شاهد یک سکوت معنادار و مشکوک از سوی آمریکا و اروپا در مورد این اعدام‌ها هستیم. آنچه که در این میان باید مورد نظر قرار بگیرد این است که عربستان در شرایطی دست به اعدام‌های گسترده زده است که ولیعهد این کشور بارها و بارها از توسعه و پوست‌اندازی سیاسی – اجتماعی خبر داده است.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما از یک سو شاهد اعطای مجوز به زنان برای رانندگی و حضور آنها در ارتش عربستان هستیم و از سوی دیگر کنسرت‌ها و قمارخانه‌های مختلط در ریاض بازگشایی می‌شود و در همین حین ولیعهد عربستان بارها بر روی توسعه تکنولوژی و اقتصادی تاکید و تبلیغ می‌کند اما یکباره می‌بینیم که کمتر از ۲۴ ساعت ۸۱ نفر گردن زده می‌شوند. این دقیقاً تضاد بین سنت و مدرنیته را در عربستان نشان می‌دهد و به نوعی روند دموکراتیزه شدن ریاض را زیر سوال می‌برد. در هیچ جای تاریخ عربستان ما تا به این حد شاهد تلاقی سنت و مدرنیته و خلق تناقض‌های پی در پی نبوده‌ایم؛ حتی بیانیه‌ای که از سوی دستگاه قضایی عربستان صادر شده صرفاً یک دروغ و ریاکاری‌ بیش نیست. دستگاه قضایی عربستان تمام کسانی که اعدام شده‌اند را به تظاهرات علیه حکومت سعودی متهم کرده و برخی از آنها را با ادعای عضویت در جریان‌های تندرو به زیر تیغ اعدام کشیده است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تصریح کرد: بخشی از کسانی که توسط ریاض اعدام شده‌اند شیعیان عربستان بودند و همین موضوع می‌تواند بر مذاکرات تهران- ریاض تاثیرگذار باشد؛ چراکه هیچ توجیهی برای اعدام شیعیان وجود ندارد و از سوی دیگر رده سنی کسانی که اعدام شده‌اند بسیار پایین بوده است. از این جهت معتقدم عربستان خود را وارد یک بحران جدید حقوق بشری کرد اما واکنش غرب به گونه‌ای است که صرفاً یک رفع تکلیف از خود نشان دادند و به صدور یک بیانیه اکتفا کردند. این در حالیست که اروپا صرفاً و به صورت مستقیم این اعدام‌ها را محکوم نمی‌کند و از سوی دیگر در اوج بحران کنونی می‌بینیم که نخست‌وزیر بریتانیا به ریاض سفر کرده است. مجموع این مؤلفه‌ها نشان می‌دهد غرب همچنان در مورد حقوق بشر موضع دوگانه از خود نشان می‌دهد اما مسئله مهمتر، بحث سوءاستفاده سعودی‌ها از پرونده اوکراین است.

مصدق‌پور افزود: درگیری غرب با روسیه بر سر اوکراین و تحریم نفت و گاز مسکو از سوی آمریکا و اروپا این پیام را به عربستان می‌دهد که غربی‌ها به نفت ریاض نیاز خواهند داشت اما همه می‌دانند که عربستان نمی‌تواند تمام درخواست‌های غرب در حوزه انرژی را تامین کند. به همین دلیل سعودی‌ها با رصد شرایط فعلی سعی می‌کنند تا از تنش موجود به نفع خود استفاده کنند و اعدام ۸۱ نفر در یک روز هم بخشی از همین سوءاستفاده عربستان قلمداد می‌شود. معتقدم روابط ریاض و دنیای غرب بر سر انرژی و آن هم با هدف زمین زدن روسیه خط بطلان جدیدی بر شعار حقوق بشری غرب کشید.

وی در پایان خاطرنشان کرد: همه در پرونده قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی هم دیدیم که نظام بین‌الملل یک موضع قاطع اتخاذ نکرد و هیچ اقدامی از سوی غرب رخ نداد. مجموع این رخدادها نشان می‌دهد که نه تنها کشورهای غربی، بلکه سازمان ملل متحد هم یک انفعال مشخص را از خود در برابر چنین رفتاری از عربستان نشان داده که در مورد پرونده یمن هم شاهد این مواضع هستیم؛ به گونه‌ای که همین حالا ریاض به دنبال آن است تا به هر ترتیب که شده بتواند اوضاع در یمن را از حیث سیاسی یا میدانی به نفع خود تغییر دهد که تاکنون در این مورد هم ناموفق بوده است. بنابراین آنچه در شرایط کنونی از سکوت غرب نشأت می‌گیرد، مجدداً ایجاد یک حاشیه امن برای ولیعهد عربستان سعودی آنهم در شرایطی است که او مورد انتقاد گسترده قرار دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز